Denne nedslitte fergekaia skal erstattes av en ny som blir bygd av Secora, hvis ingen klager på Vegvesenets avgjørelse. (Bilde: Magne Joar Vandvik, Statens vegvesen)

Secora bygger fergeleie på Jøa

Fristen for å klage går ut 28. desember, men det er ingen kontroversielle spørsmål som tilsier at noen vil benytte klageretten.

Secora ble etablert i 2005 ved at anleggsvirksomheten i Kystverket ble skilt ut som et eget selskap på samme måte som Mesta ble skilt ut fra Vegvesenet to år tidligere. Selskapet har spesialisert seg på utbygging av havner og farleder. Administrasjonen ligger i Svolvær.

Fergeleiet på Seierstad ble etablert for 36 år siden og bærer preg av det. Det er nedslitt og lite hensiktsmessig. Fergekaibrua er bare 3,6 meter bred, og oppstillingsplassen er liten og uoversiktlig.

Secora skal etablere et helt nytt fergeleie. Det skal ligge like ved det nåværende, men ikke så nært at anleggsvirksomheten kommer i konflikt med trafikken til og fra ferga.

Oppdraget omfatter bygging av en 55 meter lang tilleggskai i betong, utskifting av den gamle fergekaibrua med en ny som er 18 meter lang og 4,5 meter bred, utskifting av heissystemet og etablering av ny oppstillingsplass. Secora skal også øke dybden under fergekaibåsen til kote - 7,2, og montere en hevbar rampe for hurtigbåtene, som får anløp på tilleggskaia på motsatt side av ferga. Jobben må være gjort innen 14. oktober neste år. Prosjekteringen er utført av Aas-Jakobsen.

Jøa har ca. 600 innbyggere. Øya ligger i Fosnes kommune nord for Namsos. Tidligere var Jøa knyttet til vegnettet med en ferge som gikk mellom Seierstad og Myrvik på øya Elvalandet, som har bruforbindelse med fastlandet. Overfarten tok lang tid, men i 1988 ble det åpnet et fergeleie på Ølhammaren helt nord på Elvalandet. Nå bruker ferga bare fem minutter mellom Ølhammeren og Seierstad.

FosenNamsos Sjø har konsesjon på drift av sambandet, som blir betjent av ferga «Geisnes». Den har en kapasitet på 24 PBE og 100 passasjerer.