SLUTT PÅ MOROA: Administrerende direktør Johan F. Andresen fikk ikke den hjelp fra kinserne som han håpet på. Her under bedre dager på OTC i 2008. (Bilde: Anders J. Steensen)
TWIN MARINE LIFTER: Slik skulle Seamtric fjerne plattformer. (Bilde: ILL SEAMETRIC)

Seametric konkurs

  • Olje og gass

Da det ble klart at ConocoPhillips skulle fjerne over 20 plattformer fra Ekofisk kastet flere seg over på ideen om å utvikle nye tungløftekonsepter for å fjerne plattformene. To norske initiativer ble satt i gang. Seametric i Stavanger, som skulle bygge store lektere med en type løftearmer som skulle løfte dekk i et stykke. Utviklingen av konseptet har tatt tid og kostet penger. Nå er det slutt på moroa.

Les også: Løfter arm i arm

Skylder 700 millioner

Onsdag morgen måtte styreleder Jan Pihl Grimnes gå den tunge veien til skifteretten og be om oppbud. De 12 ansatte i Stavanger fikk beskjed om at selskapet de var ansatt i er konkurs. I følge Stavanger Aftenblad er det ikke lenger midler til å betjene selskapets enorme gjeld på 700 millioner, fordelt på 350 millioner kroner i leverandørgjeld og 350 millioner i obligasjonslån.





Trege kinesere

Det er flere årsaker til konkursen, men dårlig framdrift på byggingen av tungløfteskipet ved Pan Jin verftet i Kina har medført betydelige forsinkelser. Konstruksjonen ble påbegynt allerede for to år siden, men framdriften var treg og i september i år kansellerte Seametric avtalen med verftet og forlangte å få tilbakebetalt 1,7 milliarder kroner. Et krav som ikke er innfridd.

Ved verftet i Kina ligger det nå to halvferdige tungløftskip som bostyret vil arbeide med å realisere.

Les også: Fikk kineserne med på laget

Tapte 1,7 milliarder

Dette er den andre konkursen av store norske initiativ for alternative tungløftefartøy. I 2008 gikk MPU Offshore konkurs med en gjeld på rundt 1,7 milliarder kroner. Denne konkursen rammet Solstad Offshore sterkt og rev nesten med seg det velrenommerte firmaet Dr, techn. Olav Olsen. For verftet Keppel Verolme skapte også konkursen hodebry, da den enorme betongkonstruksjonen lå som verdens største moring i en av deres store tørrdokker i Rotterdam.

Kontraktene på Ekofisk for fjerning av nedstengte plattformer gikk til Heerema Heavy Llift i samarbeid med AF-gruppen. Løften gjennomføres med de store kranfartøyene som Heerema eier.