Hallevannetbrua er prosjektets lengste med sine 436 meter, endene møtes over vannet i mars 2016. (Bilde: ANNE METTE STORVIK)
Fra Vassbotn mot Hobekk og Tjønnemyr. Kjosesvingen til høyre i bildet. (Bilde: ANNE METTE STORVIK)
Kleivertunnelen kommer ut på Paulertjønn. Her bygges det også en bru over myrområdet. Paulertjønnbrua blir 343 meter lang. (Bilde: ANNE METTE STORVIK)
Pauler viltovergang og Hallevannetbrua. I enden av traseen på bildet skimter vi portalen til Tjønnemyr viltovergang. (Bilde: ANNE METTE STORVIK)
Hallevannetbrua, med E-18 og Vassbotnbrua i bakgrunnen. (Bilde: ANNE METTE STORVIK)
Vestre Hobekkbrua er 60 meter lang. Gamle E-18 er lagt om og går nå under brua. Nå skal jernbanefyllingen til venstre for brua etableres. (Bilde: ANNE METTE STORVIK)
Solum like ved fylkesgrensa. Solumbrua er 162 meter lang. I hver ende av brua er det etablert fyllinger med tunnelstein fra prosjektet. Deponiområdet til høyre for brua blir også "pyntet" på så det blir seende ut som det til venstre for brua når arbeidene er ferdig. (Bilde: ANNE METTE STORVIK)
Solum sett fra en annen vinkel. Hovås tunnel og Askeklova tunnel skimtes i høyre ende av traseen. (Bilde: ANNE METTE STORVIK)
Bane Energi skal bygge omformerstasjon på Solum. Grunnarbeidene er utført av prosjektet. (Bilde: ANNE METTE STORVIK)
Innerst i Langangfjorden finner vi Ønna. Her kommer Langangentunnelen ut på Ønna bru og vi ser portalen til Storbergettunnelen til høyre for brua. I bakgrunnen er E-18 og Langangenbrua. (Bilde: ANNE METTE STORVIK)
Ønna bru er 38 meter høy og 230 meter lang. (Bilde: ANNE METTE STORVIK)
Her ved Herregårdsbekken startet moroa i September 2012. Storbergettunnelen kommer ut til venstre, midt i bildet ser vi Herregårdsbrua og til høyre for den Eidangertunnelen. Det er Eidangerfjorden vi ser i bakgrunnen. Legg merke til at KL-mastene er på plass. (Bilde: ANNE METTE STORVIK)
Eidangertunnelen kommer ut på Vallemyrene. Her er også deler av sporet flyttet på for å gjøre plass tl det nye dobbeltsporet som skal koble seg på eksisterende spor. (Bilde: ANNE METTE STORVIK)

VESTFOLDBANEN

Se utbyggingen av jernbanen mellom Larvik og Porsgrunn fra luften

Åtte av ti bruer ferdigstøpt.

FARRISEIDET-PORSGRUNN

  • Strekningen på Vestfoldbanen er i dag 35 km lang, men bygges nå ut med et nytt dobbeltspor som blir 22,5 km
  • 15,3 km er fordelt på syv tunneler
  • Ti bruer på til sammen 1,5 km
  • 5,8 km er ute i dagen
  • Strekningen tilrettelegges for hastigheter opp mot 250 km/t
  • Byggestart var i september 2012
  • Planlagt åpning er 2018
  • Prosjektet koster 6,6 milliarder kroner

Kilde: Jernbaneverket

I forbindelse med utbyggingen av jernbanen mellom Farriseide og Porsgrunn skal det bygges til sammen ti bruer og syv tunneler.

Tre år etter at prosjektet ble startet opp er åtte av de ti bruene ferdig støpt og alle tunnelene ferdig drevet.

22 minutter kortere

Hele 15,3 av de 22,5 kilometerne med ny jernbanetraseen vil gå gjennom tunnel. 1,5 kilometer går over bruer.

Målet er å få redusert reisetid, økt kapasitet og et pålitelig togtilbud, sier Trine K. Bratlie Evensen fra Jernbaneverket.

Hovedformålet med prosjektet er å få ned reisetiden på strekningen fra 34 til 12 minutter.

– Det skyldes i stor grad at sporet rettes ut og gjøres kortere på strekningen. I tillegg dimensjoneres det for at togene kan holde hastigheter opp mot 250 kilometer i timen, forteller Evensen.

Raskere med buss

Dagens bane mellom Larvik og Porsgrunn ble bygget i 1881 og er 35 kilometer lang. Store deler av banen går i sidebratt terreng med høye- og bratte skjæringer og store fyllinger.

Det har ført til at flere av togavgangene mellom Larvik og Skien i dag er erstattet av busser på grunn av den dårlige standarden på banen.

– En ny bane mellom Larvik og Porsgrunn er viktig for å opprettholde togtilbudet til Grenland. I dag er halvparten av avgangene erstattet med buss, for som sånn som situasjonen er i dag tar buss faktisk kortere tid enn toget, forteller Evensen.

I dag tar nemlig toget mellom 34 og 36 minutter mellom Larvik og Porsgrunn, mens bussen tar 24 minutter.

Farriseidet - Porsgrunn
Hallevannetbrua er prosjektets lengste med sine 436 meter, endene møtes over vannet i mars 2016. ANNE METTE STORVIK

Oppdaget asbest

Seks av syv tunneler er nå ferdig sikret mot vann og frost, bruene i hovedsak ferdig støpt, og prosjektet ligger godt an i forhold til planen.

Evensen forteller at Jernbaneverket har møtt på noen utfordringer under veis, men at alle har latt seg løse.

– I Storbergetunnelen, som er den lengste av tunnelene vi har drevet, ble det oppdaget krokidolitt i berget, sier hun.

Krokidolitt er en type blåasbest som kan være svært helsefarlig i støvformat.

– Heldigvis fikk vi raskt kontroll over situasjonen, og fikk startet arbeidene igjen. Så lenge asbesten ligger fast i fjellet fører den ikke til noen problemer, forteller Evensen.

Følger planen

En annen utfordring var knyttet til Eidangertunnelen, som er drevet gjennom berg med svært liten overdekning.

– Her foreslo vi i utgangspunktet å grave ut en åpen byggrop og støpe tunnel der overdekningen var liten eller manglende. Entreprenøren ønsket å drive tunnelen med sikring fra innsiden. Det siste viste seg å ikke fungere, så en variant av opprinnelig løsning med utgravning ble valgt, sier Evensen.

Men til tross for utfordringene, regner Jernbaneverket med å være ferdige til høsten 2018 som planlagt.

– Det er vi ikke i tvil om at vi klarer, sier Evensen.

 

Farriseidet - Porsgrunn
 Solum like ved fylkesgrensa. Solumbrua er 162 meter lang. I hver ende av brua er det etablert fyllinger med tunnelstein fra prosjektet. Deponiområdet til høyre for brua blir også ANNE METTE STORVIK