IKKE STORT NETT: Ingen har sett basestasjonene til Network Norway som skal utgjøre et landsdekkende nett. Det kan ha sammenheng med at det foreløpig er snakk om kun ti basestasjoner.... (Bilde: Colourbox)
ET KLOKT VALG?: Network Norway satser på tradisjonell GSM-telefoni for bedriftsmarkedet, mens mange andre i mobilbransjen jobber med 3G og planlegger 4G. Det minner oss om produsenten Simonsen som gikk konkurs etter å ha satset ensidig på NMT mens resten av verden gikk for GSM. Network Norway hevder de vil gå i økonomisk balanse i løpet to til tre år. (Bilde: SIEMENS)

Se! Et "mobilnett" med ti basestasjoner!

  • datatele

Men på sikt kan Network Norway kanskje få noe som ligner på et eget mobilnett. Selskapet hevder de skal etablere totalt 400 GSM-basestasjoner i løpet av to til fem år. Dette er svært lite i forhold til det operatørkonkurrentene har, og tilsvarer omtrent det Telenor i dag har på GSM 900-nettet i stor-Oslo.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete var satt til å åpne det som Network Norway frekt kaller det tredje GSM-nettet i Norge. Den nye operatøren overser dermed fullstendig Teletopia og deres GSM-nett. Selv om det også er et knøttenett, så utgjør Teletopias få basestasjoner vitterlig det tredje GSM-nettet i Norge. Det kan ingen ta fra telerabulisten Robert Hercz.

Dermed har Ingvild Myhre og Network Norway lansert det fjerde GSM-nettet. Det er et spennende og risikofylt trekk i et mettet mobilmarked, der marginene er hardt presset og det allerede er for mange knivende aktører i manesjen.

Det å etablere en ny mobiloperatør med et eget, tradisjonelt GSM-nett, kan raskt utvikle seg til å bli økonomisk sadomasochisme. Du skal i hvert fall ha gode og meget tålmodige investorer for å lykkes i det harde mobilmarkedet. Jeg tror investorene må fylle på med mer frisk kapital lenge før Network Norway har fått investert sin planlagte halve milliard kroner de neste tre årene. 300 millioner kroner av dette skal være til infrastruktur.

Telenor har til sammenligning investert hele ni milliarder kroner i sitt tradisjonelle GSM-nett. Det har gitt dem knallgod mobildekning over hele landet og ikke bare i storbyene - noe spesielt bedriftsmarkedet etterspør. Network Norway satser også på bedriftsmarkedet, og har valgt et partnerskap med NetCom, som beviselig ikke har så god mobildekning som storebror Telenor.

Tidligere Telenor Mobil-sjef Ingvild Myhre vet at i slutten av 1990-årene begynte Telenor å etablere seg kraftig i utlandet ettersom det ikke var så mye mer kundevekst i det norske mobilmarkedet. Antall aktive SIM-kort i Norge har for lengst oversteget antall innbyggere. Det er dette Network Norway vil få bryne seg på.

- Det er en ren kynisk vurdering: Norge er et lite marked. Det betyr at jo flere aktører det er, jo mindre markedsandel vil hver av dem få. Og jo mindre man er, jo vanskeligere er det å få det til å svinge økonomisk, sa direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet (PT) til Dagens Næringsliv i forrige uke etter at EasyTel hadde gått konkurs.

I 2003 var det 15 mobiltilbydere i Norge. I fjor var det 32! Det er ikke mat nok til alle disse. Den erfarne PT-sjefen tror nemlig det vil komme en avskalling i det norske mobilmarkedet i årene som kommer. Man skal lytte når gammelhunden gøyr, heter et gammelt ordtak. Det kan også lønne seg for Ingvild Myhre og Network Norway-gjengen.

For å nå sine luftige ambisjoner om hele 250 000 kunder innen to år – og 25 000 kunder i år – må markedsdirektør Kari Mette Toverud i Network Norway raskt vise bedriftsmarkedet mer spennende tjenester og et mer kreativt teknologivalg enn det pressen fikk se i forrige uke.