Runar Jensen (t.v) og Jon Duus i Uniol. Selskapet skal levere biodiesel, produsert på området til den tidligere Denofa-fabrikken. (Bilde: trond Gram)
Jon Duus i Uniol, Fredrikstad. (Bilde: Trond Gram)

Satser på biodiesel i motvind

  • Kraft

Fakta:

Uniol bygger et såkalt multiråvare-anlegg, som kan raffinere soya og raps, men også animalsk fett fra slakteavfall, returfett fra stekeolje og annen biomasse.

Selskapet ble startet i 2007 og har tunge eiere som Borregaard, statlige Cermaq og Christen Sveaas-eide Habiol. Drift fra våren 2009.

En soyabønne inneholder 80 prosent protein og 20 prosent olje, hvor det kun er oljen som brukes til biodiesel, mens proteinet for det meste går til dyre- og fiskefôr.

Fredrikstad: På Denofas gamle fabrikkområde i Fredrikstad bygges et nytt produksjonsanlegg av Norges eneste biodieselprodusent, Uniol.

Våren 2009 seiler de første tankbåtene med vegetabilske oljer inn til den nye fabrikken ved Glomma.

- Vi vil omsette for rundt en milliard kroner, litt avhengig av markedene, når vi kommer igang, forteller Jon A. Duus, administrerende direktør i Uniol til Teknisk Ukeblad.





Biodieselselskap gikk konkurs

Som Teknisk Ukeblad skrev om i forrige uke, fører skyhøye råvarepriser og subsidiert amerikansk biodiesel at mange europeiske produsenter sliter med lønnsomheten.

I Norge gikk BV Energi konkurs i forrige uke. Jon Duus innrømmer at regnestykkene ser annerledes ut nå enn de gjorde da selskapet ble stiftet for et drøyt år siden.

Dobling

- Raps og soya koster opp mot 1000 euro per tonn og har doblet seg det siste året. Vi er i et marked hvor prisene svinger, men hadde vi produsert i dag, hadde vi hatt utfordringer med å drive lønnsomt. Det er ikke til å legge skjul på at situasjonen i fjor var gunstigere. Men hvis vi ikke hadde hatt tro på prosjektet, hadde det vært stoppet, sier Duus.

Fra neste år blir det mest sannsynlig påbudt med fem prosent biodiesel blandet i hver liter diesel som selges i Norge. Amerikansk biodiesel vil etter all sannsynlighet bli borte fra det europeiske markedet når subsidiene forsvinner.





Vinden har snudd for biodiesel

Fra å ha merkelappen klimavennlig har vinden nå snudd for biodiesel. Stadig høyere matvarepriser er årsaken, og biodiesel henges ut som synderen. Duus og hans kollega, produksjonssjef Runar Jensen, påpeker at kun en liten del av produksjonen av raps-, soya- og palmeolje går med til biodiesel. Det aller meste går fortsatt til andre matvareindustrien.

Uniol håper etter hvert til også å kunne bruke andre råvarer, basert på oljer fra jathropa og alger som ikke konkurrerer med dyrking av matvarer, og som ikke dyrkes på matjord.





Norske skog satser på Follum

Uniol er ikke alene om å satse på biodiesel i Norge. Norske Skog er i gang med å stifte et selskap som skal bygge et såkalt andregenerasjonsanlegg på fabrikken i Follum.

- Vi skal basere oss på en råvare som ikke konkurrerer med matvareproduksjon, nemlig tømmer, forteller informasjonsdirektør Tom Bratlie.

Han mener det er et unisont ønske om å øke bruken av fornybar energi, at det vil bli etterspørsel etter denne typen biodiesel.