INNOVATIV: Rederiet Eidesvik er det mest innovative rederiet i Norge. De hadde det første forsyningsfartøyet på LNG, Viking Avant, som er avbildet, dannet en ny type forsyningsskip. Nå satser rederiet for fullt mot breselcelledrift for skip. (Bilde: Allan Klo / Eidesvik)

Satser 100 millioner på brenselceller

  • Olje og gass

Verden vil ha renere og mer miljøvennlige driftsformer for offshorefartøy, og norske bedrifter vil levere:

- Det er på høy tid at vi får en teknologi som gjør dette mulig, sa administrerende direktør Jan Fredrik Meling i Eidesvik AS i sitt foredrag på Verftskonferansen 2006 i Ålesund tirsdag.

Store investeringer

Sammen med Det Norske Veritas ( DNV), Wärtsila og Vik-Sandvik, er Eidesvik med i programmet Fellowship som hittil har investert 12 millioner kroner på brenselcelleteknologi.

Bare i løpet av et drøyt år er intensjonen å investere ytterligere 88 millioner kroner.

Enormt NOx-utslipp

- Vi som næring må ta ansvar og vise handling. Et standard supplyskip på norsk sokkel slipper ut like mye NOx som 22.000 privatbiler. Det er gjort alt for lite forskning på hvordan skipstrafikken kan minimalisere utslippene, sier Meling.

Nå skal Eidesvik AS teste ut en marinisert utgave av en brencelcelle som i første omgang skal produsere kraft til forskjellige ting ombord i et skip.

Upløyd mark

Meling mener de nå går inn i mye upløyd mark, noe som krever omfattende testing.

- For at brenselcelleteknologien skal kunne fungere og drive et skip fremover, må den testes i et maskinrom under de klimatiske forholdene som råder der. Det må også forskes på hvordan for eksempel en eksplosjon i motorrommet vil utarte seg, sier han.