IT

SAS varsler flykaos med SMS

Oslo Lufthavn Gardermoen. Et SAS-fly gjøres klar for avganng.
Oslo Lufthavn Gardermoen. Et SAS-fly gjøres klar for avganng. Bilde: Trond Isaksen / Oslo Lufthavn AS
9. apr. 2008 - 11:31

Norwegian ønsker å gjøre det samme ganske raskt, opplyser informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen til NTB.

Begge flyselskapene, som er de dominerende aktørene på norske flyplasser, har lenge fått kritikk fra kundene for at de ikke er flinke nok til å informere om driftsforstyrrelser.

Spesielt på flyplassene

– Kritikken om manglende informasjon kommer særlig når den reisende befinner seg på flyplassen, og de verken hører beskjeder over høyttaleren eller oppdager endringer som framgår av monitorene, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS Norge til NTB.

Dersom en kunde har oppgitt sitt mobilnummer ved reisebestilling, vil han eller hun et par timer før avgang for eksempel få en SMS om at flyet er i rute, og hvilken utgang det står ved.

– Hvis det deretter oppstår en forsinkelse eller flyet vil ha avgang fra en annen utgang enn planlagt, vil kunden umiddelbart bli varslet om dette, sier Midteide.

SMS gir mange muligheter

Informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen sier at Norwegian lenge har vært klar over de mange muligheter SMS gir for informasjon til passasjerene.

– Og våre folk jobber nå intenst med dette og tester ut systemet. Vi ønsker å være på markedet så raskt som mulig, men jeg kan ikke i dag oppgi noen dato, sier hun.

Teknologien som ligger i dagens mobiltelefoner, gir mange muligheter, og flyselskaper tilbyr allerede sine kunder muligheten for å sjekke inn via mobiltelefonen.

Midteide i SAS sier at varslingssystemet via SMS har vært prøvet ut på reiser til Trondheim i vinter, og at tilbakemeldingene er veldig gode. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.