På dette tidspunktet er det på tide å få ut landingshjulene. Det har vist seg å ikke være så enkelt på et Dash Q-400-fly. (Bilde: Bombardier)
Illustrasjonen viser hvor O-ringen ble funnet. Den blokkerte begrenseren i høyre understells aktuator, noe som gjorde det umulig å få løst ut landingshjulet. (Bilde: Havarikommissionen)

SAS fulgte ikke prosedyrene

  • Motor

SAS' mekanikere handlet i strid med godkjent prosedyre fra flyfabrikanten Bombardier da de 22. oktober byttet ut en bestemt reservedel i høyre landingsstell på et Dash 8 Q-400-fly. Fem dager senere nødlandet flyet på Kastrup.

Blokkerte arm

Det viser seg altså at en forglemt O-ring, med en diameter på 14 millimeter, var det som skulle til for å felle det over 17 tonn tunge flyet.

Når SAS skulle bytte ut O-ringen, glemte de en pakning i landingsstellets hydrauliske system. Iløpet av noen dager hadde denne pakningen forflyttet seg ut til en hydraulisk arm og blokkert denne, så det ikke ble mulig å slå ut landingshjulet under landing på Kastrup i København 27. oktober.

Det var problemer med høyre landingsstell som var årsaken til de to nødlandingene med SAS' Q-400-fly i september også.

Kontaktet ikke Bombardier

Reservedelen ble byttet bare fire dager etter at Q-400-flyet igjen kom på vingene igjen etter flyforbudet. Årsaken skal ha vært at pilotene rapporterte om problemer med landingsstellet, skriver den danske avisen Politiken.

Bombardier sier til avisen at endringen og utskiftingen av reservedelen skjedde uten at de, som produsent, ble kontaktet. I tillegg ble det gjort på det Bombardier kaller en "not approved documented procedure", fordi O-ringen som ble brukt var beregnet til flyets nesehjul.

SAS-konsernets talsmann, Bertil Ternert, sier imidlertid til Politiken at SAS ikke gjør noe uten å følge manualene.

Se den danske Havarikommisjonens redegjørelser her.