En Bombardier CRJ-200 i Lufthansa-bekledning. Fly av denne typen skal nå erstatte flere av SAS Danmarks Q400-fly som er tatt ut av tjeneste. (Bilde: Adrian Pingstone)

SAS fortsetter med Bombardier

  • Motor

SAS er i konflikt med Bombardier etter å ha satt alle sine 27 Dash 8 Q400-fly på bakken etter tre nødlandinger i høst.

Redningen blir å leie andre fly fra Bombardier og fortsette samarbeidet med den kanadiske produsenten.

CRJ

SAS Danmark er nå i ferd med å finne erstattere for sine 16 Q400-fly som er tatt ut av tjeneste.

Ifølge det danske nyhetsbyrået Ritzau er planen å leie tolv fly. Fire av dem blir Bombardier CRJ (Canadair Regional Jet).

Selskapet skal også leie fire MD-87 fra Boeing.

– Gledelig

– Dette er veldig gledelig. Vi har jobbet hardt for at dette skal lykkes. Nå ser det ut til at vi i overgangsfasen til vi vår nye fly klarer å opprettholde trafikkprogrammet. Dermed sikrer vi også arbeidsplasser, sier SAS Danmarks administrerende direktør, Susanne Larsen, til SAS Danmarks interne avis Radar.

276 fly

Det er kun SAS som har sluttet å bruke Q400.

– Vi er skuffet over beslutningen til SAS, særlig fordi det fortsatt pågår utredning av havariene, sa Bombardiers viseadministrerende direktør Todd Young til TT før helgen.

Bombardier får mye støtte fra andre selskaper som fortsatt flyr med Q400, og regner med et fortsatt godt salg av Dash-flyene. Per i dag har produsenten inne bestillinger på 276 fly av typen Dash 8 Q-400.