BRUKER BAE 146: SAS friskmelder ikke denne flytypen, en BAe 146 som de fortsatt har tre av på strekningen Sola-Kastrup - operert av Atlantic Airways. Denne, en BAe 146-200 med registreringsnummer OY-RCB, ble fotografert på Sola Lufthavn i mars i år. (Bilde: SAS)

SAS avviser kritikken om gassfarlige fly: Friskmelder den ene flytypen

  • nettarkiv

Ifølge SAS, representerer de rundt 15 år gamle Avro-maskinene ingen helsefare. Sist uke skrev Teknisk Ukeblad om to SAS-ruter som flys med en flytype som beskyldes for å lekke giftig gass inn i kabin og cockpit. Den ene ruten, Oslo-London City, betjenes med en nyere versjon, kalt Avro 70. SAS mener det ikke er problemer knyttet til denne flytypen. For øvrig bruker SAS fremdeles tre BAe 146-maskiner, operert av Atlantic Airways, på strekningen Sola-Kastrup.



Urettmessig

-Jeg vil presisere at flytypen Avro 70, som Teknisk Ukeblad helt urettmessig har på sin forside, ikke har noen forbindelse med mistanker om lekkasje av oljedamp som dere refererer til inne i bladet, sier viseadministrerende direktør i SAS, Dag Falk Petersen.

Samtlige kilder Teknisk Ukeblad har snakket med er imidlertid sikre på at det dreier seg om en videreutvikling av samme flytype med to forskjellige navn.



Samme problemer

Tidligere pilot Susan Michaelis, er krystallklar:

-Det er ingen tvil om at Avro RJ-flyene har de samme problemene som BAe 146. Disse flyene bruker nøyaktig det samme systemet når det gjelder bleeding av luft fra turbinene til kabin og cockpit. Jeg kjenner også til flere hendelser der piloter i Avro RJ-flyene har blitt syke. De har fått de samme sykdomssymptomene som mange piloter på BAe 146-flyene. Problemene med oljedamp er ikke over fordi fabrikken BAE Systems har gitt BAe 146 et nytt navn, sier Susan Michaelis.