3D: På Ekofisk skal et tjuetalls installasjoner inn som 3D-modeller sammen med en 3D terrengmodell i et logistikksystem.ILL: SIM
TRYKK: Øyvind Rideng (til venstre) og Pål-Robert Engnæs har det morsomt på jobben for tiden. Det er stort trykk på produkter og tjenester til Systems in Motion.

Sanntids visualisering av oljefeltet

  • Olje og gass

Et logistikksystem for ConocoPhillips for Ekofisk skal blant annet sørge for at viktige varer som kommer med forsyningsskip, kommer fram til rett tid.

Teknikken danner også utgangspunkt for videre arbeid Systems in Motion har fått gjennom Demo 2000-programmet gjennom Forskningsrådet.

Tester

– Demo 2000 er en ny måte å få fram ny teknologi i oljebransjen. Norge ligger langt framme innen olje og gass og formålet med prosjektet er å teste ny teknologi, sier daglig leder Øyvind Rideng i Systems in Motion.

– Vi viser systemet for Ekofisk på ONS, legger han til.





3D portal

– Systemet er en slags overordnet tredimensjonal portal, forklarer technical project manager Pål-Robert Engnæs.

Mange har sett potensialet av å bruke DAK-modellene fra installasjoner offshore som grunnlag for å lage systemer som kan gi en helhetlig visualisering av et oljefelt. Dette kan gi mulighet for å gjøre stadig flere ting fra land.

Bølger

Med utgangspunkt i eksisterende DAK-modeller, eller at det brukes 3D skanning av installasjoner, modelleres opp et system som også har en 3D terrengmodell der bølger kan visualiseres ut fra sanntids værdata.

– Dette er viktig med hensyn til lasting og lossing der bølgehøyde er svært relevant, sier Engnæs.

Systemet holder oversikt over personell og produksjonsstatus. En seilingsplan for et forsyningsfartøy kan beregnes ut fra værdata og systemet holder seg oppdatert hele tiden hvis det skulle oppstå forsinkelser, eller om seilingsplanen forandres. Da kan berørte personer også varsles automatisk.





Logges i database

Alt som skjer logges i en database. I adkomstsonen for et skip kan også en alarm automatisk gå dersom skipet holder for høy fart. Fartsdata får systemet fra radaren som holder oppsikt over området.

Hvis en operasjon er avhengig av en last som er ventet med et forsyningsfartøy og forsinkelser oppstår, vil personellet med en gang få oversikt over hvilke arbeidsoperasjoner som blir berørt ved en forsinkelse.

På Ekofisk skal et tjuetalls installasjoner inn i systemet som 3D modeller. – Mye av arbeidet går ut på å lage importmodeller for alle de forskjellige installasjonene, sier Engnæs.





Kobler data

Det finnes en rekke verktøy som brukes for å visualisere en DAK-modell, men begge to hevder at det ikke er noen som har laget teknikk som kobler sammen data fra forskjellige kilder på denne måten.

– Vi tror at vi ligger rimelig langt framme i bruk av 3D-modeller til sanntids visualisering innen logistikk og vedlikehold, sier Rideng.

– Vi har det lidderlig gøy om dagen og det er stort trykk på våre produkter og tjenester. Det er en trend i å flytte flere ting på land. Da sitter vi midt i smørøyet med vår måte å visualisere på. Vi ser at mange er interessert i ny teknikk, sier han. I alt har Systems in Motion 15 ansatte der de fleste er sivilingeniører.