Samsung med bratt økning i nettbrettsalg

Selv om iPad er klart størst har Samsung tatt en solid bit av kaken i nettbrettmarkedet.

IDC har publisert sin analyse av nettbrettmarkedet i tredje kvartal. Tallene er foreløpige, da analysen delvis er basert på estimater før alle har presentert sine kvartalsresultater.

Men utviklingen er interessant. Ikke overraskende er det Apple som sitter trygt på tronen som verdens klart største nettbrettleverandør. De solgte 14 millioner iPad i tredje kvartal, noe som ga dem 50,4 prosent markedsandel. Sammenlignet med samme periode i fjor har Apple hatt en økning på 26,1 prosent.

LES OGSÅ: Nokia ikke lenger blant de fem største

Samsung 325 prosent opp

På andreplass finner vi Samsung, som med sine 5,1 millioner solgte nettbrett ender med en markedsandel på hele 18,4 prosent ifølge IDC. Og sammenlignet med samme periode i fjor har økningen vært på hele 325 prosent.

Også Asus og Lenovo kan vise til en økning i salget. Asus økte salget sitt med 242,9 prosent, mens Lenovo doblet sitt salg. Tredjeplassen innehas av Amazon, men de solgte ikke nettbrett i tredje kvartal i fjor.

De øvrige produsentene står for 3,3 millioner solgte brett, med en totalt markedsandel på 12,2 prosent. Sammenlinget med fjorårets tredje kvartal har disse solgt 38,9 prosent færre brett.

Nettbrettmarkedet økte totalt med 49,5 prosent år mot år.

- Ventet på iPad Mini

IDC-analytiker Tom Mainelli mener grunnent il at Apple ikke har hatt et sterkere kvartal er at mange har sittet på gjerdet og ventet på at de skulle lansere iPad Mini. Nå som to nye iPad-produkter er lansert er det ventet at Apple kommer til å få et svært sterkt fjerde kvartal.

Apples markedsandel gikk ifølge IDC ned fra 65,5 prosent i andre kvartal.

Dette kvartalet har for øvrig nettbrett med Windows dukket opp, og hvordan disse vil gjøre det får vi først se når kvartalet er over.

LES OGSÅ: Lyntest av Windows-brettet Samsung Ativ Tab

Kilde: IDC.com