Opower oppgir at deres brukere har kuttet 4 terawattimer i strømforbruk siden oppstarten, og 1,9 terawattimer bare i fjor. (Bilde: Opower)

OPOWER

Sammenligner husholdningens strømforbruk med naboenes

Og vips gikk amerikanernes strømforbruk ned med 4 milliarder kWh.

Da det amerikanske IT-selskapet Opower gikk på børs før helgen, økte aksjekursen med 21 prosent den første dagen, skriver The Wall Street Journal. Det viser at mange har forstått hvilken innvirkning Opower har hatt på det amerikanske kraftmarkedet.

Og det uten å produsere en eneste watt.

Les også: Foreslår enøk-fradrag på 100.000 kroner i året

Bruker brevpost

Selskapet oppgir at deres brukere har kuttet 4 terawattimer i strømforbruk siden oppstarten, og 1,9 terawattimer bare i fjor. Det er omtrent halvparten av det den amerikanske solkraftindustrien leverer på ett år. I snitt kutter Opower forbruket i husholdninger med 2 prosent.

I utgangspunktet gjør Opower noe ganske ordinært og kjedelig – de leverer visualiserte forbruksrapporter til strømkunder for kraftselskapene. Og det til og med på gamlemåten – basisproduktet er en rapport sendt med brevpost.

Det høres enkelt ut. Men Opower suksess skyldes en ekstra ingrediens – gruppepress. I rapporten får man sammenlignet sitt eget forbruk med strømkunder i nærheten.

Les også: Sparte 20 prosent strøm med lavere spenning

Adferdsvitenskap

I en Ted-talk forteller Opower-grunnlegger Alex Laskey at det hele sprang ut av en adferdsundersøkelse, hvor strømkunder fikk informasjon om tre grunner til å bytte strømkrevende airconditioning med vifter: Man kan spare noen hundrelapper, man kan redde planeten, og man kan være en god borger.

Det viste seg at ingen av disse insentivene gjorde utslag på forbruk hos kunden. Den store forskjellen kom når man introduserte en fjerde opplysning: Naboen gjør det bedre enn deg.

– Om noe er ubelelig, vil ikke moralske eller finansielle insentiver få oss til å endre adferd. Sosialt press derimot, er kraftige greier. De kan brukes til noe godt, forteller Klaskey. – De siste årene har vi utført verdens største adferdseksperiment, og det virket.

Smilefjes

Selskapet samarbeider med kraftselskapene om å lage rapportene  om stømkunders forbruk. Man bruker statistiske algoritmer for å visualisere forbruket for strømkundene, fra time til time, eller på lengre sikt. Tallene sammenlignes med husholdninger i nærheten av tilsvarende størrelse.

I tillegg får strømkundene enkle verktøy og tips til hvordan man kan få forbruket ned. Og belønningen for å gjøre det bedre enn naboen er et smilefjes eller to i rapporten. Omtrent som på barneskolen, med andre ord.

Det er kraftselskapene som kjøper tjenester av Opower for å hjelpe kunder med energisparing. Disse elskapene er interessert i å redusere toppbelasting og bli mer attraktiv for kunder ved å hjelpe dem med å spare strøm.

Senere har apper og skybaserte tjenester kommet til i produktporteføljen. Blant annet tilbyr Opower mulighet til å styre termostaten med en smarttelefon, og et system for å gi rabatt til kunder som skrur av strøm i perioder med høy belastning.

Les også:

Ett selskap har både den billigste og dyreste strømavtalen

Slik vil Nerdalize tilby gratis oppvarming

17.248 solceller skal drive dette flyet jorden rundt