SPEKTAKULÆR OG DYR: Tilførselsvegene ble for dyre for Samferdselsdepartementet. Nå er byggingen stanset inntil videre. (Bilde: STATENS VEGVESEN )

Samlet anbud på Hardangerbrua

  • Bygg

Hvor skal det ende?

Samferdselsdepartementet så ingen annen utvei enn å stanse hele prestisjeprosjektet i Hardanger etter at konkurransen om tilførselsveiene økte byggekostnadene med 38,4 prosent.

Departementet frykter dermed solid kostnadsoverskridelse for hele prosjektet og så ingen annen utvei enn å beordre full stans.

Ny utlysning

– Vi velger isteden å legge ut hele bruprosjektet til en samlet utlysning i 2008, med anledning til å gi anbud på en eller flere deler av prosjektet, skriver Samferdselsdepartementet på sine hjemmesider.

Statens vegvesen skal i tillegg gjøre nye kvalitetssikringer, for å finne ut om kostnadsrammen for hele prosjektet blir overskredet. I så fall må brubyggingen legges frem for Stortinget på nytt.

–Byggingen av brua ligger fast, men sluttføringen av prosjektet blir trolig utsatt i ett år, skriver departementet.

Det betyr høyst sannsynlig ferdigstillelse i 2012.

Milliardprosjekt

Med 1380 meters lengde, skal Norges lengste hengebru spenne mellom Ulvik og Ullensvang i Hordaland. Bruspennet er på 1310 meter.

Til sammenligning har Golden Gate Bridge 1280 meter i spenn. Kostnadsrammen for hele prosjektet ble i 2005 stipulert til drøye 2 milliarder kroner – som i hovedsak skal finansieres med bompenger og lokale tilskudd i tillegg til statlige midler.

Tilbudet som kom inn på den utlyste konkurransen om bygging av tilførselsveier, lå om lag 80 millioner kroner over budsjett – slik Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet .

Nå er altså konkurransen om tilførselsveiene avlyst for isteden å lyse både veier og bro i ett anbud.