VIRKER: Denne hetten som er satt på toppen av den ødelagte sikkerhetsventilen virker. BP ser ut til endelig å få kontroll med oljeutslippet. (Bilde: BP)

Samler 15 000 fat olje daglig

  • Olje og gass

De første 12 timene 8. juni klarte BP å fange opp 7850 fat olje fra toppen av den ødelagte sikkerhetsventilen( BOP) i brønn MC 252. Samtidig ble 430 000 Sm 3 gass brent av på Deepsea Enterprise, boreskipet som er koblet til den løpske brønnen.

Dagen før klarte BP å samle opp 14 800 fat olje og nær 870 000 Sm 3 gass. BP melder at situasjonen er stabil, men arbeider fortsatt med å optimalisere opptaket av olje fra brønnen. Se hvordan dette opptaksutstyret virker her.





Vil fortsatt lekke olje

Selve LMRP CAP (Lower marine riser Package) ble satt ned 5. juni, se video her.

Selv om BP nå klarer å fange opp store mengder av oljen fra toppen av BOP så vil det fortsatt lekke olje fra brønnen. Det gjøres fordi en liten lekkasje vil forhindre inntrenging av sjøvann i stigerøret, noe som vil føre til at det dannes gasshydrater - is - som vil sperre stigerøret. De offisielle estimatene på oljeutslippet fra brønnen er at det daglig slippes ut mellom 15 000 og 19 000 fat olje.

UNDER BYGGING: Slik ser selve kappen ut. Rocky Kneten

Sterke strømvirvler

Utfordringene med å samle opp oljen er store fordi det er vanskelig å forutsi hvor den vil strande. Årsaken til dette er de kraftige strømvirvlene i Mexicogolfen, de såkalte Loop Current som kan sirkulere begge veier.

Utslippet som er på nær 1600 meters dyp vil spres over store områder fordi strømvirvlene i denne delen av Den mexicanske golfen er ekstremt kraftige, delvis på grunn av utløpet av den store Mississippielven, men også på grunn av Den midtatlantiske havstrømmen, Golfstrømmen, som hele tiden påvirker strømningene i Den mexicanske golfen.





Nei til fleksibiler

Disse kraftige strømmene er en av årsakene til at oljeselskapene har vært skeptiske til å bruke fleksible stigerør på sine produksjonsplattformer.

Det mest vanlige er bruk av faste stigerør i stål med tørre brønner på dekk. Dermed unngår de at stigerørene ender opp i en stor ”back-lash”, eller knute på tråden som følge av de kraftige strømvirvlene.