TOTONNS: To tonn jern og stål, kompressormatet V8-motor på 500 hk og 775 Nm moment er det i jubileumsutgaven av Cadillac STS, men bilen er 100% amerikansk og viser lite av den fremtidsteknikk som bl.a. EU vil komme til å kreve - ikke minst m.h.t. lavere utslipp og økt resirkuleringsgrad. (Bilde: GM)

Same shit - new wrapping

  • samferdsel2




For riktig å poengtere at det er friskt liv i et gammelt selskap, viste General Motors på SAEs 100 årsjubileum en fullspekket Cadillac. SAE betyr Society of Automotive Engineers.

Problemet er bare at de femti ”nye” teknikkene og systemene i Caddy STS SAE 100 – som monsteret var kalt - ikke er så nye som GM later som.

Se bare her:

Andre har det

Karbonfiberarmerte hjul med magnesium eiker; nylig viste dekkbygger Michelin et hjul som fullt ut var laget av slik plast. Varsel for filavvik – med vibrasjoner i setet; dette har du fått i nye Citroën C5 en stund. Blindsonevarsler; Volvo viste i en slik i fjor. Adaptive cruisecontrol (radarstyrt); Mercedes viste sånt i fjor under sitt årlige Automotive Technology Symposium i Stuttgart. Ryggekamera; dette har vært standard på Nissan Primera i flere år. Og så har de Capless Fuel System – for gamlinger med vonde håndledd og problemer med å få opp lokket for å tanke bilen; gjør som Citroën på C5: Lås opp det lette lokklåset med startnøkkelen.

Nyhet!

Var ingenting nytt? Jo da: Mangefarget rekonfigurerbart frontrutedisplay av de instrumenter og fakta du ønsker projisert opp foran deg; her kan du selv velge hva du vil bli informert om. Det hele fokusert på uendeligheten slik at du slipper å dra rett inn i skogen i den skarpe svingen.

Mer: Ultramoderne bakseteunderholdning med sekstommers skjermer i fremre hodestøtter, helt som på Business Class - med øretelefoner og en Microsoft Xbox til hver.

Nytt er også et sanntids 3D navigasjonssystem basert på satellittbilder som t.o.m. viser trær og lyktestopler, i hvert fall på dagtid og i klarvær.

Et baksetekamera viser deg hva ungene (eller andre) driver med i baksetet, så slipper du å snu deg når du skal formane dem.

To viktige ting til slutt: En ekte oljetilstandsovervåker (mengde og kvalitet) og hel-elektronisk styrt differensial; bedre veigrep og enklere inngrep med elektronikken loves.

Men: Hva med en topp moderne dieselmotor? Denne bilen har en monumental, kompressormatet aluminium bensin-V8 på 500 hk (det blir 340 kW omtrent) og et moment på 520 lbft, altså 775 Nm.

En stor Mercedes-diesel yter det samme, men har 30 prosent lavere forbruk – og ditto lavere utslipp av CO 2. Hva med haltehjem-hjul (etter punktering), hjultrykkovervåker, aluminiumkarosseri, karbonfiberarmert hud i dører og alle andre luker (lavere vekt), regnsensor og tunnel ditto? Vi bare spør. Men vi er jo ikke amerikaner.