SAABS REDNING?: Saab 9-4x ble presentert på Detroit-messa tidligere i år og kommer for salg i 2009. Bilen skal produseres i USA på en ny GM-plattform. (Bilde: Saab)

Saab sliter fortsatt

Saab innrømmer at bilprodusentene sliter.

– Vi regner med å selge omtrent det samme i år som i fjor. Vi har som mål å selge 150-200.000 biler i året, men det kan vi ikke nå før vi har nye modeller på veien, sier Saab-sjefen Jan-Åke Jonsson i en stor artikkel i siste nummer av tyske Auto motor und sport.

Nedtur etter rekord

Saab solgte 125.000 biler på verdensbasis i 2007. I underkant av 85.000 biler ble solgt i Europa. Dette er en nedgang på seks prosent fra året før.

Nå skal det sies at de 133.167 bilene som rullet ut fra Trollhättan i 2006 satte rekord for den svenske fabrikken. Det gjør ikke salgsmålet som gamlesjefen Peter Augustsson lanserte i 2000 mer realistisk: 250.000 biler i året.

Enorme tap

Eieren General Motors ikke lagt skjul på at Saab lenge har vært et tapssluk, selv om konsernet aldri gir detaljerte opplysninger om økonomien merke for merke.

Den amerikanske bilgiganten la tirsdag fram regnskap som viser at konsernet samlet tapte 38,7 milliarder dollar i fjor. Det tilsvarer cirka 215 milliarder kroner.

Nye modeller

I fjor sendte GMs europasjef Carl-Peter Forster gamle salgsmål til hoggeriet for godt, og røpet noen hovedtrekk fra interne planer:

160-170.000 solgte biler i året skal være tilstrekkelig for å gå i pluss, noe ledelsen mener er realistisk i 2010.

Modellen selskapet har størst forventninger til er crossover-suven 9-4x som kommer for salg neste år. I løpet av 2009/2010 er neste generasjon 9-5 ventet, mens 9-3 før sin avløser ett år etter.