USIKKERT: SAAB planlegger produskjon av denne modellen allerede i januar, men om det blir en realitet er et spørsmål. I midten av januar avgjør GM SAABs sjebne. (Bilde: Saab)

SAAB mot slutten

  • Motor

Svenske aviser melder at SAABs bilproduksjon stopper denne uken. Da vil siste SAAB rulle av samlebåndet i Trollhättan.

Angivelig stoppes produksjonen fordi den skal stilles om til nye modeller både av 9-5 og 9-3. Denne produksjonen skal starte opp i uke 2 i 2010.

GM er i samtaler med den kinesiske bilprodusenten BAiC om salg av det eksisterende produksjonsutstyret for SAAB – modellene.

Ifølge GT.se er demonteringen av produksjonsutstyret allerede startet.





Salget falt med 70 prosent

Etter GMs brutale møte med virkeligheten og finanskrisen, så har salget av SAAB stoppet nesten helt opp.

I november solhete SAAB visstnok kun rundt 400 biler i hele USA, mens salget på hjemmemarkedet, Sverige, endte på i underkant av 700 biler.

Totalt har salgstallene for SAAB falt med nesten 70 prosent siden 2008.





Kort frist

GM må bestemme seg raskt for hva de skal gjøre med den svenske bilprodusenten. Det har vært flere beilere etter at Koenigsegg Group fant at det var fullstendig urealistisk å kjøpe SAAB og trakk seg fra forhandlingene med GM.

En av interessentene har vært nederlandske Spyker, som i likhet med Koenigsegg lager ekstremt dyre sportsbiler i et lavt antall.

Andre som er interessert er kinesiske Geely, som også er i forhandlinger med Ford for å overta Volvo. Målet er å få til en intensjonsavtale innen midten av januar.

Nå ser mye ut til å renne ut i sanden, siden forhandlingene med Spyker, som sammen med russiske interesser er i samtaler med GM, trekker ut i tid. En avklaring er ventet tidlig neste år.





Ingen investeringer

GM har lidt enorme tap på SAAB de siste 10 årene. Bilprodusenten har ikke klart å levere, samtidig som GM ikke har sprøytet inn tilstrekkelig kapital til de nye bilmodellene, som ifølge Dagens Industri var klare allerede i 2003 og 2005.

Samme avis skriver også at Wallenberg kontrollerte Scania, som eide SAAB tidligere, kun opplevde at SAAB gikk med overskudd i tre til fire år i løpet av de 40 årene bilprodusenten var i drift.

Det var på begynnelsen av 80-tallet hvor SAAB opplevde suksess med deres 900 Turbo-modell.

Avisen skriver at SAAB visstnok var Wallebergs leketøy for å skape en konkurrent til Volvo på hjemmebane.





Flere Volvo-beilere

I mellomtiden ser det ut til at Ford kan komme til å omstemme seg med hensyn på salg av Volvo.

Per i dag er det tre forskjellige interessenter inne som har gitt bud på kjøp av Volvo, kinesiske Geely, en svensk gruppe under navnet Jacob (Volvos første bilmodell) og en amerikansk gruppering – Crown.