Rygge Sivile Lufthavn. (Bilde: Rygge Sivile Lufthavn.)
Rygge Sivile Lufthavn åpnes offisielt torsdag 14. februar. (Bilde: Rygge Sivile Lufthavn.)

Rygge slakter flyplassråd

  • Bygg

Selskapet Scandinavien De-icing Consultant, som er eid av Sweco Grøner og Cowi, har vært engasjert som eksperter under byggingen av Rygge Sivile Lufthavn.

Arne Inglingstad, prosjektleder for byggingen av flyplassen, er langt fra fornøyd med jobben selskapet har gjort.

– Vi måtte forkaste og gjøre om på nesten alt rådgiverne kom med. Vi opplevde hele tida at rådene deres ikke vår kvalitetssikret mot brukerne, sier han.

Skuffet

– Det har ført til at vi har vært nødt til å gjøre om på en rekke ting i 13. time. Ett eksempel er flyoppstillingsplassene, hvor rådene ikke holdt mål. Ifølge rådgiverne skulle avstanden mellom flyene være seks meter. Svært sent i byggeprosessen oppdaget vi at avstanden måtte være ni meter for at drivstoffbilene kan komme til, sier han.

Han forteller om liknende episoder med planlegging av bagasjefrakt og plasseringen av kantlys på rullebanen.

Han er ikke i tvil:

– Rådgiverne mangler kompetanse. Denne inkompetansen har gitt oss ekstrakostnader. Dette er ikke godt nok. Jeg er forferdelig skuffet over at rådgiverstanden i Norge ikke er bedre enn dette, sier Inglingstad.

- Hva er årsaken?

Ikke råd til surr

– Under byggingen av andre flyplasser der selskapet har deltatt, for eksempel på Gardermoen, var det nærmest ubegrenset tilgang til penger. Ble noe gjort feil, var det uproblematisk å bygge på nytt eller bygge om. Slik kan ikke vi ha det her. Vi bygger en flyplass hvor alt skal fungere etter hensikten med en gang. Vi har ikke råd til å slumse og surre, sier Inglingstad.

Han understreker at byggebudsjettene overholdes, og at Rygge Sivile Lufthavn vil være ferdig til første rutefly tar av 14. februar neste år.

– Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i bruken av ordet 'inkompetent'. Jeg tror heller ingen andre i bransjen vil kjenne seg igjen i det. Når det er sagt, vil jeg ikke svare Inglingstad med liknende ordbruk, sier Terje Liveng, daglig leder i Scandinavien De-icing Consultant.

– Men er kritikken berettiget?

Andre valg

– Her har utbyggerne gitt et driftsselskap oppgaven å drifte utbyggingen, noe vi ikke har opplevd ved andre flyplassutbygginger. Dette driftsselskapet har ut fra driftshensyn valgt andre løsninger enn de som vi har foreslått. De har ønsket å gjøre ting annerledes, sier han.

Han sier også at prosjektet endret seg underveis i prosessen.

– Rygge Sivile Lufthavn skulle i utgangspunktet være en liten light-utgave av en charterflyplass, og ikke et nytt Gardermoen. Etter hvert ble det klart at flyplassen skulle bli betydelig større enn det den skulle være i begynnelsen. Dermed har hensynet til driften også endret seg, sier Liveng.



Se bildene fra et forrykende flyshow!