Klimakvoter selges i bøtter og spann til reisekåte nordmenn. Vi kjøper kvoter for å få bedre samvittighet. Men kvotemarkedet oversvømmes av kvoter som ikke hjelper for annet enn å fylle lommebøkene til noen lykkejegere. Fly kloma co2 (Bilde: SIMEN HÅKONSEN/TU)

– Rygge er dårlig klimapolitikk

  • Klima

I går ble det kjent at flyselskapet Norwegian har inngått en avtale med den nye flyplassen på Rygge ved Moss om 13 nye lavprisruter som starter flygning 14. februar 2008.

– Dårlig for klimaet

Klimaforsker Carlo Aall ved Vestlandsforsking sier til dagens Dagsavisen at utbygging av nye flyplasser ikke er særlig god klimapolitikk. Han tror imidlertid flyene på Norwegians nye ruter vil ha små problemer med å fylles.

– Det er sikkert et behov for dette, men skal alle behov bli tilfredsstilt? Jo mer vi lar utslippene øke på noen områder, desto vanskeligere blir det å redusere dem på andre, sier Aall til avisen.

Overser flytrafikken

Han mener norske myndigheter overser flytrafikken i klimaspørsmålet.

– Om man mener at flytrafikken må ta sin del av klimaforpliktelsene slik som andre sektorer, må tilbudet begrenses og prisene øke, sier han.

Ikke i klimamål

Flytrafikken er i dag ikke en del av Kyoto-avtalen, og dermed heller ikke inkludert i dagens klimamål. Det er imidlertid varslet at også flytrafikken vil bli en del av det nye kvotesystemet i avtalen som skal etterfølge Kyoto.

– Når har norske myndigheter tenkt å ta dette innover seg? Man kan bestemme seg for ikke å øke kapasiteten, for eksempel ved å la være å bygge mer, sier Aall.

Bra for miljøet?

Norwegian hevder på sin side at flyplassen på Rygge kan ha gunstig miljøeffekt på deres flygninger, fordi den ligger nærmere mange av deres destinasjoner enn for eksempel Gardermoen.

I tillegg skal flyplassens størrelse både kunne gjøre innflygningen kortere og redusere tiden flyene bruker på bakken.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.