TAR GREP: Forbrukermyndighetene har sett seg lei på snusk rundt netthandel. (Bilde: Colourbox.com)

Rydder i nettsnusket

  • IT

Mange nettbutikker følger ikke lovene når det gjelder angrerett, bytte av varer, mangler ved varer og betalingsrutiner.

Bryter loven

Dette vil Forbrukerombudet ha en slutt på.

Like etter sommerferien lanserer de en standardkontrakt for kjøp og salg i norske nettbutikker, som de skal få nettbutikkene til å ta i bruk.

– Kontrakten skal få nettbutikkene til å operere i tråd med gjeldende lover. I dag har mange avtalevilkår som er i strid med forbrukerkjøpsloven og angrerettloven, sier Frode Elton Haug, seksjonssjef hos Forbrukerombudet.

Ikke oversikt

Tidligere undersøkelser har vist at de store nettbutikkene har orden i sysakene, mens de små og mellomstore ikke alltid har det.

– Grunnen er ikke alltid vrangvilje. Mange endrer gjerne kjøpsvilkårene, men de har ikke satt seg inn i gjeldende lover og regler. De har peiling på salg og markedsføring, men jussen er det ofte verre med. Får butikkene oppskriften, bruker de den, sier han.

– Hvor sikre er dere på at de gjør det?

Insentiver

– Vi skal diskutere nærmere hvilke insentiver vi skal ta i bruk for å få nettbutikkene til å ta i bruk standardkontrakten, sier han.

Han vil ikke bruke begrepet godkjenning. Men i praksis vil butikker som tar i bruk standardkontrakten, kunne vente seg mindre kontroll og mistenksom oppmerksomhet fra ombudets side.

– Bruker en nettbutikk standardkontrakten, vet vi at vilkårene i den aktuelle butikken er OK. Da er det ikke mer å tenke på, sier Elton Haug.