RUNDKJØRING: Nye Honda CRV er rundere i formen. Om den er penere? Tja, se den fra siden først.... (Bilde: HONDA)
FORBILDE: Honda CRV har tilsymelatende latt seg inspirere fra Sør-Korea og eltet sin tidligere CRV inn i en ny og mindre pen koreansk-inspirert form, etter noens mening. (Bilde: HONDA)

Rundere CR-V

  • Motor

Fortsatt har CR-V sin velfungerende 2,2 liters dieselmotor, effektivt variabel firehjulstrekk og god plass på innsiden.

Bensinmotoren er av en helt ny type på 2.0 liter.

Patent 4x4

Firehjulstrekket er Hondas egenpatenterte.

Forakselen trykksetter via et pumpe en beholder på forsiden av en clutchpakke og bakakselen gjør akkurat det samme på sin side.

Så lenge trykket er likt på begge sider hender ingen ting, bilen er forhjulsdreven. Men så fort hjulene foran slurer overføres straks trekkraft til det bakre akselparet. Smart, og umerkelig.

Tyngre bakker

Det sies at bilen skal gå på 0,67 l/mil i blandet kjøring.

Da vi testet den forrige modellen brukte den 0,78 på landevei, bygdevei og på fjellveier, målt over 30 mil fra tanktopp til tanktopp. Det kan vel tenkes at kjøreforholdene her til lands er noe anerledes enn i Europa.

Vinterpresang

Bilen - som er kortere men bredere og lavere en den modellen den avløser - kommer i salg i januar neste år. Det er ventet at den vil koste en del mer enn den gamle gode.

Prisene får vi vel etter hvert.

Ny CR-V leveres med en god del ekstrautstyr, f.eks. utladingslamper (xenon) som lyser inn i svingen.