Da Statens vegvesen, Vägverket og Sveriges tekniske forskningsinstitutt før jul gjennomførte det første fullskala brannforsøket på en buss, måtte det avbrytes da halve bussen sto i flammer. Det ble så varmt at laboratoriet ikke tålte mer. (Bilde: Sveriges tekniske forskningsinstitutt, SP)
Da Statens vegvesen, Vägverket og Sveriges tekniske forskningsinstitutt før jul gjennomførte det første fullskala brannforsøket på en buss, måtte det avbrytes da halve bussen sto i flammer. Det ble så varmt at laboratoriet ikke tålte mer. (Bilde: Sveriges tekniske forskningsinstitutt)
Da Statens vegvesen, Vägverket og Sveriges tekniske forskningsinstitutt før jul gjennomførte det første fullskala brannforsøket på en buss, måtte det avbrytes da halve bussen sto i flammer. Det ble så varmt at laboratoriet ikke tålte mer. (Bilde: Sveriges tekniske forskningsinstitutt)

Rullende brannfeller

De fleste materialer som i dag er godkjent i busser, er ikke tillatt brukt i tog, skip og offentlige bygninger.

Mens andre framkomstmidler må følge moderne retningslinjer, benyttes det en ISO-standard som stammer fra 1940-tallet når materialene inne i busser skal testes for brannsikkerhet.

Snille branntester

Prøvemetoden dreier seg i hovedsak om å måle horisontal flammespredning. Det holder at vegger, tak, gulv og seter er laget av et materiale som ikke brenner fortere enn 100 millimeter per minutt.

– Dette er en veldig snill måte å teste brannsikkerhet på. Satt på spissen vil til og med fyrstikker kunne passere et slikt brannkrav. Nå er det på høy tid å innføre nye og mer moderne prøvemetoder som i sin tur vil føre til bedre brannsikkerhet, sier overingeniør Asbjørn Hagerupsen i Statens vegvesen.

Norsk-svensk prosjekt

Vegvesenet, det svenske motstykket Vägverket og Sveriges tekniske forskningsinstitutt (SP) er i ferd med å legge siste hånd på et toårig prosjekt der målet er å redusere antall bussbranner og konsekvensene av dem.

– Sluttrapporten skal brukes som underlag når vi i april fremmer forslag om endring av det europeiske regelverket når det gjelder brannkrav i busser. Dette er tatt opp i Genève tidligere også, men uten slik forskning i bunn blir det nytteløst å få til endringer. Det blir bare synsing. Når to land går sammen står vi sterkere, ikke minst fordi Sverige er EU-medlem. Vi opplever kommisjonen som positive til en mulig regelendring, sier Hagerupsen som er Norges representant i bussprosjektet.

– Ikke farlig

En oversikt over politirapporterte branner viser at 1-1,4 prosent av bussene i Norge og Sverige er involvert i en eller annen form for brann hvert år. Statistikken viser at det er 5-10 ganger så mange bussbranner som lastebilbranner.

I Norge har vi sluppet unna personskader som følge av bussbrann. Men det finnes nok av dystre eksempler på fatale bussbranner i utlandet som gjør tematikken høyst relevant.

– Samtidig skal vi ikke krisemaksimere. Det er ikke farlig å kjøre buss i dag. Men vi har noen scenarier vi frykter, for eksempel bussbrann inne i en tunnel. Med skjerpete krav til brannsikkerhet er sjansen større for at en slik brann sprer seg såpass sakte at det går greit å evakuere passasjerene, sier Hagerupsen.

Dramatisk på laben

Brant ned gjorde den til gagns, bussen som rett før jul ble utsatt for det første fullskalatesten i laben til SP.

Den nesten nye bussen av en anerkjent fabrikant brant så godt at forsøket måtte avbrytes da halve bussen sto i fyr.

– Det var en voldsomt varmestråling, omkring 25-30 MW, så laben tålte rett og slett ikke mer. Det måtte en kontrollert nedslokking til. I tillegg spredte det seg såpass mye røyk til nabokontorene at de ansatte måtte evakueres. Heldigvis var det elleve røykdykkere fra Borås på kurs der den dagen i tillegg til SPs egne brannfolk, så det gikk greit, forteller Hagerupsen.