Rosing-kamp

Da påmeldingsfristen løp ut mandag 14. oktober, kunne Den Norske Dataforening og Rosingakademiet fastslå at det ble ny rekord. Syv juryer er nå gang med å plukke ut finalistene blant de rundt 100 kandidatene.

Rosingprisene deles ut hvert år for å hedre og stimulere kreativiteten i norsk kunnskapsindustri.

Finalistene offentliggjøres to uker før prisutdelingen. Prisene deles ut i Oslo 19. november.

Rosingprisene deles ut av Den Norske Dataforenings Rosingakademi i samarbeid med blant andre Steria, Datakortet og First Tuesday.

Prisen ble første gang delt ut i 1990, og har gjennom årene fått status som norsk dataindustris egen "Oscar", heter det i en pressemelding fra Dataforeningen. Vinnerne får en statuett med den karakteristiske Rosinglogoen som en håndfast og solid hedersbevisning.

Prisklasser i år:

- Kreativitetsprisen, for det mest kreative nye dataprodukt utviklet i Norge i 2001-2002

- Anvenderprisen, for suksessrik bruk av informasjonsteknologi

- Brukervennlighetsprisen, for brukervennlig programvare

- Kompetanseprisen, for bedrifter som satser på kompetanseutvikling blant de ansatte

- Studentprisen, for beste prosjektoppgaver på IT-baserte studieretninger

- Språkprisen, for kandidater som viser godt språkvett og derigjennom motvirker anglofiseringen av språket vårt

- Akademiets Hederspris, til personer som har markert seg på en fremragende og positiv måte

Prisen er tidligere delt ut til bedriftene Terramar, Birdstep, Mamut, Superoffice og Scala. Kjente personer som har fått prisen: Professor Jens Glad Balchen; politikeren og skaperen av Datatilsynet, Helge Seip; og de nå avdøde Simula-skaperne Ole Johan Dahl og Kristen Nygaard.