Denne veggen har gitt mange busspassasjerer et uvennlig og avvisende førsteinntrykk av hovedstaden. Nå skal fasaden åpnes opp som en del av en omfattende ombygging. (Foto: Anders Haakonsen)

Romsligere og vennligere bussterminal i Oslo

Passasjerene vil merke mange forbedringer når ombyggingen blir ferdig i mars neste år. Mange busser som ankommer Oslo, slutter ferden ved en av plattformene mot Schweigaards gate. Passasjerer som går av her får et ublidt møte med hovedstaden. Terminalen presenterer seg som en bastant og avvisende vegg. Ved hver plattform er det en diskret dør som leder inn i avgangshallen. For å skjønne hva dørene skal brukes til, må man være kjent. En ukjent person som ser inn gjennom vinduene i dørene, vil tro det er nødutganger.

Nå skal terminalbygget åpnes mot Schweigaards gate. Veggen vil i stor utstrekning bli erstattet med glassfasader. Rom som ligger inn mot veggen vil bli fjernet. Disse rommene har ingen viktig funksjon i dag. Terminalen vil også få en ny østre inngang mot Tøyenbekken.

Tilbudet til passasjerene vil bli bedre. Avgangshallen blir ombygd slik at den vil framstå som lysere og åpnere. I dag er hallen en lang, oppdelt korridor som det er vanskelig å orientere seg i. Når ombyggingen er ferdig, er ruteinformasjon og billettsalg samlet på ett sted. Serveringstilbudet blir også utvidet.

Terminalen var opprinnelig planlagt for 450 bussavganger pr. dag. Nå er det 1 100 daglige avganger. Hovedårsaken er til denne utviklingen er en beslutning fra 1992 om å flytte fjernbussene og flybussene dit. Da terminalen ble planlagt var det meningen at den bare skulle ta trafikk til og fra Oslo og Akershus.

En så kraftig trafikkøkning må nødvendigvis føre til trengsel. Omgivelsene gir svært lite plass for utvidelser, men ved å utnytte arealene maksminalt er det mulig å oppnå en viss kapasitetsøkning.

Terminalen eies av Vaterland Bussterminal AS. Knut Bergersen som er adm. dir. i selskapet, regner ikke med at alle problemer knyttet til kapasiteten er løst når ombyggingen er fullført. - Det kan bli aktuelt å øke kapasiteten mer senere, sier han. - En mulighet er å legge en del av terminalen på lokk over sporene på Oslo S. Hvis man ikke ønsker en delt løsning, kan hele terminalen plasseres over sporområdet.

- Da vil de investeringene som blir gjort nå være bortkastet?

- Nei, det blir de ikke. Det er ikke aktuelt å flytte terminalen på mange år, og investeringene vil uansett høyne verdien av den 20 år gamle bygningen, sier Bergersen.