(Bilde: Hugo Ryvik)

Røkke vil internasjonalisere Aker/Kværner

Det kan gjøre norsk offshoreindustri konkurransedyktig også utenfor norsk sokkel. Kjell Inge Røkkes alternative redningspakke for Kværner, innebærer at Aker-selskapets oljevirksomhet legges inn under Kværner Oil & Gas. Dette virker industrielt forlokkende og dempende på kritikerne av Røkke. Haken - sett med Kværnerledelsens øyne, er at Røkke får dominerende eierskap i Kværner og feier russiske Youkos ut i Sibir-kulda.

Røkke og Aker Maritime mener at deres selskap har teknologi og kompetanse som kompletterer Kværners slik at de sammen kan bli totalleverandører på offshoreprosjekter.

Synergi

Som vanlig i sammenheng med fusjoner, er det snakket om synergieffekter, noe Aker tror kan komme opp mot 380 millioner kroner. Om det vil få konsekvenser for offshore- og skipsverftene i Norge er usikkert. Da planene ble presentert torsdag, ble det trukket fram at Aker har investert mye i sine verft på Stord og i Verdal den siste tiden, og at begge selskapers anlegg rundt i landet har spesialkompetanse som skal spisses i det nye selskapet.

Ganske riktig har Aker Verdal spesialisert seg på jacket- og flammetårn, mens Kværner Egersund har gjort det samme på små topsidemoduler og undervannsinstallasjoner. Det finnes derimot liten forskjell på Aker Stord og Kværner Rosenberg, og her ligger kanskje hunden begravet.

- Den harde og vedvarende motstanden mot en sammenslåing blant de ansatte i Kværner har overrasket oss, sier Røkke. Kværner Rosenberg har en arbeidsstokk på 1800 mann som kan «synergiseres bort» om Stord blir verft for store utbygginger i et nytt selskap. De utgjør derfor en meget stor andel av Kværners ansatte i Norge og vil nok ikke gi opp kampen med det første.

Kjell Inge Røkke prøvde under presentasjonen av redningsplanen å apellere til norsk nasjonalfølelse. - Nå er det viktig at alle tar situasjonen innover seg, er objektive og viser ansvar slik at vi oppnår en norsk løsning i Kværner. Han synes det er rart ingen har ropt like høyt som under Sampos oppkjøpsforsøk av Storebrand.

Akers finansdirektør, Trond Westlie, la fram alternativet til Yukos' redningsplan for Kværner på en pressekonferanse torsdag. Planen innebærer at Kværner kjøper Aker Maritime mot aksjer, noe styreformann i Aker, Kjell Inge Røkke, håper skal gi en eierandel på 40-60 prosent i selskapet. Kværnerstyret fikk planen torsdag morgen, men det er ingen dialog mellom Aker og Kværner for øyeblikket. Det hadde ikke Røkke ventet heller, for som han sa: - Kværner-styret har valgt å kjøre i ett spor og da er det ikke naturlig at de ender opp i et sekundærspor.

Konkurs?

Kjell Inge Røkke ville ikke gå inn på finansiering av planen og kunne ikke si at Aker hadde vært i kontakt med bankene angående forslaget, og anså heller ikke det som nødvendig. Det viktigste for Aker nå er å utarbeide et rammeverk for redningsplanen de har lagt fram.

Blir det nei for Yukos-planen torsdag 29. november, har styreformann i Kværner, Harald Arnkværn, sagt at han må gå til skifteretten på fredag. Røkke vil i såfall ikke ta noen skyld for dette.

- Det er opp til Kværner-styret å finne en løsning. Vi har lagt fram et godt forslag, og da er det styrets egen feil om de velger å satse alt på ett kort, sier han.

Skulle derimot styret gå inn for Akers plan, er ledelsen sikker på at de skal finne en midlertidig løsning på likviditetsproblemet som vil oppstå frem til en ekstraordinær generalforsamling godtar forslaget.