(Bilde: Hugo Ryvik)
Aker Kværner lever godt på leveransene til Snøhvit og andre olje- og gassprosjekter.Skipsverftene i Norge har fulle ordrebøker i lengre tid framover. Det betyr behov for flere ansatte. (Bilde: Anders J. Steensen)

Røkke-jakt på ingeniører

  • Arbeidsliv

Selskapet har begynt annonsekampanjer for å ansette 100 nye personer til ulike bedrifter i Aker Kværner-systemet. Seinere i høst skal det ansettes ytterligere 600.

Kjell Inge Røkke sier til VG at konsernet for tiden trenger nye 732 ansatte innen utgangen av året.

Aker Kværner og Aker Yards har veldig god ordreinngang. Skipsverftene har fulle ordrebøker, mens høye oljepriser betyr mer oppdrag for offshorebedriftene.

Kommunikasjonsstunt

Mens Norske Skog sliter med kommunikasjonen for å få samfunnets aksept for oppsigelser og nedleggelse ved Union i Skien, kan Kjell Inge Røkke og Aker Kværner skilte med stor velvilje og positiv omtale.

TV-seere kan se uvanlig lange reklameinnslag for Aker-konsernet som skal vise hvordan det bygges på industritradisjoner i Norge for å løse dagens utfordringer. Med hip-hop, meningsfull tekst, moderne rytmer og dansende ingeniører og industriarbeidere, bygger Kjell Inge Røkkes selskaper opp en positiv profil.

Teknologi som fortrinn

Ifølge konsernsjef Inge K. Hansen i Aker Kværner er nøkkelen til suksess for selskapet at det fokuseres på naturlige fortinn i Norge: - Når man bor i et høykostnadsland, må vi rette fokus mot der vi har konkurransefortrinn, sier han.

- I Norge er høy kompetanse og teknologi et slikt fortrinn. Hvis vi skal konkurrere time for time med ordinær arbeidskraft, taper vi, men innenfor komplisert produksjon er vi konkurransedyktige.

Det er også budskapet i TV-reklamen.