Rocknes framme

Når skipet er stabilisert og sikret på grunn ved basen, kan dykkere begynne søket etter omkomne. Deretter skal skipet tømmes for olje.

Det er opp til rederiet og forsikringsselskapene om skipet skal tømmes for vann og deretter snus.

Under sjøforklaringen er det kommet fram at Rocknes vanligvis ble lastet skjevt, det vil si at lasten ikke kom midt ned i lasterommene, men la seg på babord side.

Dersom lasten på 23.500 tonn stein fortsatt lå med hovedvekten på babord side, kan en grunnstøting og slagside mot styrbord ha ført til at stein raskt ble forskjøvet og skapt et kraftig moment mot styrbord. Deretter har skipet gått raskt rundt.

Lasterommene er imidlertid rombe-utformet slik at forskyving av lasten normalt ikke skal skape et så kraftig moment. (Se snittegning av skipet under.)

Spekulasjonene dreier seg også rundt ombyggingen i 2002, som kan ha gitt et høyere tyngdepunkt med lossearrangementet for stein.

En representant for klassifiseringsselskapet Germanischer Lloyd skal vitne om konstruksjonen og forhåpentlig bringe klarhet i stabilitetsspørsmålene.

Følg med og delta i debatten om skipskonstruksjon og stabiltet på tu.no/debatt