Bildet viser den østligste delen av den vegstrekningen slik den vil se ut sommeren 2009. Her skal vegen følge nåværende trasé. (Ill.: Statens vegvesen)

Risa ligger lavest på rv 509

Anbudskonkurransen fulgte et mønster som begynner å bli velkjent. 7 entreprenører ba om konkurransegrunnlaget. Da anbudene ble åpnet 13. februar, var det bare fire igjen. Av disse var Mesta eneste riksentreprenør.

De to siste anbyderne er Rygg Maskin fra Randaberg (76,403 mill.) og T. Stangeland Maskin fra Stavanger (82,445 mill.)

Strekningen som skal utvides går fra Madlakrossen til Ragbakken øst. I dag er det eget kollektivfelt i retning Stavanger på en kort bit av denne vegen, for øvrig er det bare to felt. Når utbyggingen blir ferdig sommeren neste år, har hele strekningen fått fire felt - to som er åpne for all slags motorisert trafikk og to kollektivfelt.

400 meter av vegen går helt utenom nåværende veg, for øvrig skal dagens trasé følges. På den nye strekningen inngår en 94 meter lang bru og en rundkjøring. Oppdraget omfatter også anlegg av ca. 700 meter gang/sykkelveg og omlegging av vann- og avløpsledninger.