USIKKER: Prosjektleder Ottar Midtkandal vil ikke gi noen ny åpningsdato for Knappetunnelen. Bildet viser søndre påhugg i Dolvik før tunnelen var ferdigsprengt. (Bilde: Anders Haakonsen)

Ringvei i Bergen utsatt igjen

Ringveg Vest:

  • Total lengde 10 kilometer, herav 8 km tunnel
  • 4-felts hovedvei / 2 tunneler (2 felt i hver retning)
  • Maksimal stigning 6 % (6 m på 100 m lengde)
  • 5 kryss
  • Kostnadsoverslag ca. 2,7 milliarder kroner (2005-kroner)
  • Byggestart byggetrinn 1: august 2006
  • Kostnadsoverslag byggetrinn 1: 1274 millioner kroner (2008-kroner)
  • Totalt tre byggetrinn: Dolvik–Sandeide (aug. 06 – aug. 10), Sandeide–Liavatnet (4. kvartal 2010 – medio 2014), Flyplassvegen – Dolvik (ikke penger før tidligst 2016).

Kilde: Statens vegvesen

Under testing av styringssystemene i den nye tunnelen mellom Dolvik og Sandeide ble det registrert feil. Feilsøkingen vil ikke være ferdig før den satte åpningsdatoen 11. august.

– Vi beklager utsettelsen. Krav til sikkerhet har øverste prioritet, og vi må være sikre på at systemet for overvåking av tunnelen fungerer i ulike situasjoner som kan oppstå. Vi må avsette den tiden vi trenger til dette arbeidet. Åpning er derfor utsatt, og ny dato vil komme når vi har et mer stabilt system til å estimere ut fra, sier prosjektleder Ottar Midtkandal i en pressemelding.

Omfattende feilsøking

Statens vegvesen begrunner problemene med at Knappetunnelen er en komplisert tunnel hvor mange objekter skal kobles sammen og feilsøkes mot hverandre, noe som har tatt lengre tid enn forutsatt. Totalt er det 1532 objekter – i form av brannskap, kamera, vifter, skilt etc. – som skal virke sammen i ulike scenarier for brann, trafikkstyring og overvåking.

– Før vi er fornøyd med systemet åpner vi ikke tunnelen, sier Midtkandal. Knappetunnelen er forventet å få en trafikkmengde på over 24.000 biler i døgnet.

Les også: – Mesta har ikke overholdt kontrakten

FORSINKET: Åpningen av Knappetunnelen på Ringveg Vest i Bergen blir forsinket fordi betongelementene må inpregneres.
FORSINKET: Åpningen av Knappetunnelen på Ringveg Vest i Bergen ble først forsinket fordi betongelementene måtte impregneres. Nå er åpningen utsatt igjen - denne gang i påvente av sikkerhetsklarering.

– Fortvilende byråkrati

Dermed ligger det an til flere nye uker med lange køer i Bjørgeveien, Fyllingsdalen og Ytrebygdsveien for alle de som jobber på Kokstad og Sandsli.

– Det er veldig synd at de ikke kommer i gang. Situasjonen må bedres for bilister som har stått og stanget i årevis i denne delen av Bergen, sier daglig leder Ole Christensen i NAF avd. Bergen og omegn til Bergens Tidende.

Han har forståelse for at sikkerheten må ivaretas, men kaller saksgangen et voldsomt byråkrati og utsettelsen en fortvilelse for bilistene.

Komplekst og strengt

Det er utviklet et nytt og unikt program for overvåking og sikkerhet i Knappetunnelen.

– De nye kravene til sikkerhetsgodkjenning er strenge og sikkerhetssystemene er veldig komplekse. På dette anlegget blir trafikken overvåket av 106 kameraer. Det er ti forskjellige brannplaner og 52 forskjellige trafikkplaner. Når vi kan åpne er så usikkert at vi ikke vil gå ut med noen dato nå. Det kan ta flere uker å kontrollere sikkerhetssystemet. Etterpå trenger Vegtrafikksentralen to uker på å gjøre seg kjent med det, før Vegdirektoratet kan godkjenne det, sier Midtkandal til Våre Veger.

RINGVEG VEST: Her skal den gå. Illustrasjon: Statens vegvesen.