Rimelig hyperjumbo

Ifølge en melding fra Quatar Airlines er selskapets ingeniører vært sterkt inne i bildet når Airbus nå bygger den første toetasjers " hyperjumbo" A380.

Quatar bestilte først, og får sitt første fly av tretti, om drøyt to år. Flyene bygges av avanserte materialer, f.eks. nye karbinfiberarmerte paster, nye sliisium-aluminiumslegeringer, og et flersjiktsmateriale som kalles GLARE (GLAss fibre REinforced (Aluminium)).

A380 skal på grunn av moderne beregningsprogrammer og materialer - og nye sammenføyningsmetoder (liming og lasersveising), være lettere pr. sete enn andre fly.

Quatars A380 får bredere seter og midtganger, og økt avstand mellom setene. Flyet vil ifølge selskapet tilby en komfort som du aldri før har fått i økonomiklasse.

Quatars driftskalkyle indikerer at A380 vil kunne flys med omkring 15 prosent lavere sete/kilometerkostnad enn dagens jumbofly. Dermed vil også prisene kunne holdes lave.

Lave priser selv i Business Class er mulig på grunn av flyets gode aerodynamiske egenskaper, pga sterkt forbedret vingeprofil. Bruk av svært økonomiske gassturbiner - med lavere utslipp bl.a. av karbondioksid - gir også stort bidrag.

Ifølge Airbus starter A380-familien med et basisfly som tar 555 passasjerer i tre klasser, med rekkevidde opp til 14 800km. Samme versjon kan innredes trangere, bare med økonomiklasse, og kan da ta opp til 700 passasjerer.

Fraktversjon A380F vil ta 150 tonn over 10 400km. Airbus har planlagt så vel lengre som kortere versjoner, og versjoner med enda større rekkevidde enn 14 800 km (om noen orker å reise over tjue timer i strekk).

A380 bygges for motorer type Rolls-Royce Trent 900 eller GP7200 fra The Engine Alliance (General Electric/Pratt & Whitney joint venture).