KREVER GRANSKNING: Hvis det ikke umiddelbart tas grep for å tilpasse de kommende utbyggingene ut i fra en helhetlig plan som er i tråd med stortingsvedtaket, så er dette en sak for Riksrevisjonen, sier Thor Westergaard Bjørlo. (Bilde: Truls Tunmo)

– Riksrevisjonen må granske jernbaneinvesteringene

  • Bygg

Kommunikasjonsrådgiver Thor Westergaard Bjørlo i utredning- og rådgivningsselskapet Norsk Bane mener det må handles nå dersom det ikke blir en mer helhetlig utbygging av jernbanen.

– Det blir altfor dårlige resultater ut i fra hvor mange milliarder kroner som er investert i jernbaneutbyggingen. Nå har man gjennomført vestkorridoren med 10 milliarder kroner, men resultatet er ikke på langt nær tilfredsstillende. Toget har en gjennomsnittshastighet på bare 80 km/t på strekningen Oslo-Drammen, og det er alt for dårlig, sier Bjørlo til Teknisk Ukeblad.





– Klarer ikke målsettingen

Han trekker frem de viktigste jernbaneprosjektene som nå står for utbygging, og som ikke vil holde den standarden som Stortinget har vedtatt som målsetting om hastigheter på minst 250 km/t.

Tog, lokomotiv, snø, vinter, vintertog.
Han trekker frem de viktigste jernbaneprosjektene som nå står for utbygging, og som ikke vil holde den standarden som Stortinget har vedtatt som målsetting om hastigheter på minst 250 km/t. TOGSTOPP: Det står alltid et tog - i Norge. Espen Zachariassen

– Oslo-Ski er stipulert til å koste 12-13 milliarder kroner, Eidsvoll-Sørli (retning Hamar) syv milliarder og Larvik-Porsgrunn 5,3 milliarder kroner. Stortinget har understreket behovet for toghastigheter på 250 km/t her, men Jernbaneverkets planer på disse strekningene er ikke i tråd med Stortingets vedtak og dermed vil ikke myndighetens målsetting kunne oppfylles. Man får ikke nok ut av de offentlige midlene som investeres, sier Bjørlo.





– Handling umiddelbart

Som eksempel nevner han også igangsatte jernbaneprosjekter som Gjevingåsen i Nord-Trøndelag som foreløpig har brukt 700 millioner kroner i utbygging, og Tønsberg-Barkåker med en investering på 1,7 milliarder kroner.

– Her er det altfor lav standard i forhold til målsettingene fra Stortinget. Hvis det ikke umiddelbart tas grep for å tilpasse de kommende utbyggingene ut i fra en helhetlig plan som er i tråd med stortingsvedtaket, så er dette en sak for Riksrevisjonen, sier Thor Westergaard Bjørlo.





– Dristig påstand

Samferdselspolitisk talsmann i Høyre, Øyvind Halleraker, er uenig med Bjørlo.

Han trekker frem de viktigste jernbaneprosjektene som nå står for utbygging, og som ikke vil holde den standarden som Stortinget har vedtatt som målsetting om hastigheter på minst 250 km/t. TOGSTOPP: Det står alltid et tog - i Norge. Truls Tunmo
ØNSKES GRANSKET: Utredning- og rådgivningsselskapet Norsk Bane mener det kan bli nødvendig å granske NSB og Einar Engers jobb.
ØNSKES GRANSKET: Utredning- og rådgivningsselskapet Norsk Bane mener det kan bli nødvendig å granske både Jernbaneverket og NSB - og Elisabeth Engers og Einar Engers jobber. Truls Tunmo

– Det er kanskje en litt dristig påstand fra Bjørlo at dette er en sak for Riksrevisjonen så tidlig i en prosess. Jeg har ingen grunn til å tro at verken Jernbaneverket eller NSB vil følge Stortingets vedtak. Det tar jeg for gitt at de gjør, sier Halleraker.

Teknisk Ukeblad har forsøkt å få kommentarer fra både administrerende direktør Einar Enger i NSB og administrerende direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket uten å lykkes. Men markeds- og kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket, Svein Horrisland, sier:

– Vi er midt i planleggingen av de nevnte kommende utbyggingsprosjektene og vi forholder oss til Stortingets vedtak hvor vi også ser på dette med hastigheter på 250 km/t. Så Bjørlo er nok litt for rask på avtrekkeren her.