Opprinnelig hadde Statoil tegnet kontrakt for leie av riggen Ocean Vanguard frem til slutten av februar 2015. Statoil terminerte kontrakten med Diamond Offshore 30. mai i 2014. (Foto: Harald Pettersen)

DIAMOND OFFSHORE

Riggselskap krever 1,2 milliarder kroner av Statoil

Mens Statoil krever 7,7 millioner.

Om snaue to uker møter den amerikanske rigg-giganten Diamond Offshore Statoil i Stavanger tingrett.

Bakgrunnen er at Statoil terminerte kontrakten for leie av boreriggen Ocean Vanguard.

Riggselskapet krever totalt 146 millioner dollar av Statoil, eller snaue 1,2 milliarder kroner for det de mener er kontraktstridig stansing av borevirksomheten.

Opprinnelig hadde Statoil tegnet kontrakt for leie av riggen Ocean Vanguard frem til slutten av februar 2015. Statoil terminerte kontrakten med Diamond Offshore 30. mai i 2014. Riggen fra 1982 ligger nå i opplag i Storbritannia.

Les også: Nå har Statoil tatt en fjerdedel av riggene sine ut av drift

Letet etter feil

Statoil mener de var i sin fulle rett til å terminere kontrakten på boreriggen, blant annet på grunn av det de mener er alvorlige avvik ved riggens brann- og ventilasjonsspjeld.

Diamond Offshore hevder Statoil først startet å søke aktivt etter avvik på riggen samtidig med at selskapet i februar 2014 annonserte omfattende kostnadskutt.

– Vesentlig mislighold

I forbindelse med denne prosessen fant Statoil avvik ved riggens brann- og ventilasjonsspjeld. Riggselskapet hevder Statoil lenge hadde visst om disse avvikene.

«Punktene var allerede identifisert av Statoil i 2005 og senere, blant annet i siste del av 2013, men Statoil fortsatte borevirksomheten uavhengig av disse avvikene», skriver riggselskapets advokat Christian Fr. Michelet i sluttinnlegget som nylig ble sendt retten.

De peker på at riggen har boret omtrent 100 brønner for Statoil på norsk sokkel siden 2005, og at riggen også ble brukt av Statoil etter at Petroleumstilsynet påpekte spjeldene i 2013.

De mener Statoil verken hadde rettslig eller faktisk grunnlag for å heve kontrakten. Likevel hevet Statoil kontrakten for riggen 30. mai 2014.

«Statoils terminering utgjorde et vesentlig mislighold av Borekontrakten, og Diamond Offshore er berettiget til erstatning for sitt økonomiske tap som følge av termineringen», skriver advokaten videre.

Manuelle brannspjeld

Ocean Vanguard er utstyrt med manuelle brannspjeld, og et av temaene i konflikten mellom de to selskapene er hvor lang tid det tar å lukke disse.

Statoil påstår at Diamond Offshore ga opplysninger til Petroleumstilsynet om dette som ikke samsvarte med realistiske øvelser.

Oljeselskapet mener de ikke har gjort noe galt og har på sin side fremmet et motkrav på 7,7 millioner kroner for to fakturaer Diamond Offshore ikke har betalt.

Dyrt for Diamond Offshore

Det amerikanske riggselskapet trakk spesielt frem termineringen av kontrakten for å forklare dårlige resultater i andre kvartal 2014.

– Statoil har hevdet at riggen ikke er i samsvar med visse kundespesifikke tekniske krav. Selv om riggen har en lang historie med vellykket drift i Norge, uttalte Diamond Offshore-sjef Marc Edvards da ha la frem resultatene for andre kvartal 2014. Det fremgår av en transkripsjon fra Seeking Alpha.

– Diamond Offshore mener at kunden vår ikke hadde grunnlag for å avslutte samarbeidet i henhold til vilkårene i kontrakten, og vi akter å forsvare selskapets interesser i forbindelse med dette, fortsatte Edvards.

Avlyste mekling

Det var berammet et rettsmeklingsmøte mellom Diamond Offshore og Statoil nå i september, men dette ble avlyst, da partene sto for langt fra hverandre, opplyser Stavanger tingrett.

Rettssaken starter i Stavanger tingrett 12. oktober. Det er satt av 10 dager til saken.

Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med Statoil som ikke ønsker å si noe om saken.

– Vi kommenterer ikke på saker som er pågående i rettssystemet, sier pressetalsmann i Statoil, Ola Anders Skauby.

Det har ikke lykkes Teknisk Ukeblad å komme i kontakt med Diamond Offshores advokat.

Les også: Statoil dropper kjente norske matvarer for å spare penger