PASSER PÅ:En skanner som kan bygges inn i taket over dørene i butikken passer på at ingen tar med seg merkede varer ut. (Bilde: Photographer:Gerald Schillingw)
SLÅR TO FLUER:Morten Henriksen i Checkpoint Systems Norge vil stoppe tyvene og bedre vareflyten.

RFID fra pall til produkt

RFID-revolusjonen i varehandelen har vært spådd i mange år.

Men hittil har det gått sakte og teknologien har stort sett vært brukt til å merke paller på lageret.

Nå mener Checkpoint Systems at de har funnet løsningen. I det minste for en del av varehandelen. Nå er det klesbransjen som skal få et teknologiløft.





Logistikk og sikkerhet

Klesbutikker har problemer med både vareflyten og med svinn.

For å sikre seg mot tyverier er det vanlig å feste brikker til klærne som gjør at de ikke kan tas ut av butikken uten at alarmen går. Det fungerer greit, i det minste mot eksterne tyver.

Dessverre skyldes en god del av svinnet egne ansatte.

En annen utfordring er å vite hvor mye varer de har på lager. Det krever en vareopptelling som gjerne gjøres utenfor åpningstid og med alle ansatte i arbeid.

Det tar så mye tid at det sjelden gjøres mer enn to ganger i året.





Ny teknologi

Begge disse problemene kan løses med en ny type RFID-brikke som festes på plaggene på samme måte som dagens sikkerhetsmerker.

Men i stedet for å feste dem på lokalt blir de festet på klærne i fabrikken hvor produseres. På den måten får man en veldig god kontroll med varene fra de forlater fabrikken til de forlater butikken.

Varene kan sjekkes med skannere hele veien fra fabrikken, men ikke minst i butikken. Hver brikke har et unikt ID-nummer som identifiserer den og som sendes ut som et ekko når varene kontrolleres med skanneren.

– Dette er litt dyrere enn vanlig varesikring, men det gir både mye bedre sikkerhet og full kontroll med vareflyten. Det er så enkelt å telle varene med en håndskanner at man kan gjøre det hver dag. Vi har vist hvordan man kan telle alle 150 skjortene inni to esker på 3,2 sekunder. Et av resultatene av en slik oversikt er at man reduserer tilfellene av at varen er utsolgt med over 30 prosent og det betyr mye mer salg,,” sier Morten Henriksen i Checkpoint Systems Norge.





Kjappere i kassa

Et sveip med skanneren over varene kundene kommer med er nok til å slå inn varene. Det gir raskere betjening.

RFID-brikkene må fjernes akkurat som man fjerner sikkerhetsmerker i dag. En skanner i taket sørger for å varsle om noen av varene forsvinner ut av butikken med merkene på.

Samtidig sørger en detektor for å varsle om det kommer noen inn i butikken med mye metall på seg.

Tyver benytter ofte vesker belagt med metall for å isolere merkede klær slik at de kan bæres ut av butikken uten at alarmen går.





Neste år

Dette er et prosjekt hvor vi jobber sammen med store kunder i tekstil.

Dette involverer mye mer enn vanlig varesikring.

– Den mye mer finmaskede logistikken som systemet tilbyr gjør at man må involvere både økonomi, IT, ledelse og andre deler av bedriften, sier Henriksen.





Ikke enige om standard

Henriksen peker på at innføringen av RFID i dagligvarehandelen vill gått mye kjappere- om de store kjedene kunne bli enige om en standard.

– RFID er en betydelig effektivisering og man burde ta en titt på hvordan slike som Wal-Mart har tatt i bruk teknologien i stedet for å vurdere egne løsninger, sier han.