Retter skjevheter

Hvert år bruker industrien og næringslivet betydelige summer som følge av skjeve remskiver og remmer. Typiske virkninger er vibrasjoner, som igjen resulterer i for tidlige skader på remskiver og lagre. Tilstanden ender ofte med unødvendige driftsstopp, samt utgifter til reservedeler. Nylig ble laserverktøy til drivremsoppretting tilgjengelig.

Vertikalt/horisontalt

Vertikal skjevstilling oppstår når en remskive har vinkelfeil i loddrett plan. –

Normalt skyldes det feil posisjonering av maskinen, og det kan rettes ved å heve maskinens for- eller bakside, som remskiven er festet på, forklarer Bjørn Bjørnholdt i SKF Norge A/S til TU.

En annen form er horisontal vinkelfeil, som oppstår når den drivende og den drevne enheten ikke er posisjonert parallelt med hverandre. Parallell skjevstilling skyldes enten feil posisjonering av motoren på parallell flate, eller feil posisjonering av remskivene på akslene.

I praksis støter man ofte på en kombinasjon av de forskjellige typene skjevstilling.

Derfor er det viktig med et skjevstillingsverktøy, som både analyserer og informerer brukeren om typen og størrelsen av en eventuell skjevstilling.

Nytt laserverktøy

Forskjellige faktorer medvirker til at remskivene blir skjevstilt. Med mindre skjevstillingen ikke korrigeres, vil problemene forverres.

Tradisjonelt foretas disse justeringene ved å prøve og feile, ved å benytte linjal eller omtrentlige beregninger eller med de nye laserverktøyene. Disse verktøyene kan hjelpe til å rette opp overflaten eller kanten av en remskive, men ingen av metodene oppfyller den grad av nøyaktighet som kreves av presisjonsmaskinene som i dag benyttes i produksjonslivet.

Krever ikke forkunnskap

BelsAlign er betegnelsen på et slikt vektøy utviklet av SKF. Bjørnholdt sier det passer magnetisk i remskivens spor og dermed sikrer nøyaktig oppretting nettopp der hvor det har størst betydning, i remsporet.

Det kreves ikke spesielle forkunnskaper for å betjene utstyret. Forskjellige utskiftbare styreenheter i V-profil følger med opprettingsverktøyet. Først når den riktige styreenheten er valgt, settes utstyret fast til remskiven med kraftige magneter. Styreskinnen sikrer at enhetene passer sammen i den riktige posisjonen på remskiven.

Hver enhet er forsynt med to batterier og sender en laserstråle til den motsatte enheten med angivelse av både vinkel og typen av skjevstilling – vertikal, horisontal, parallell eller en kombinasjon av alle typer. Ved hjelp av disse opplysningene kan brukeren raskt foreta den korrekte justeringen og dermed minimalisere driftsstopp for den aktuelle maskinen eller produksjonslinjen, opplyser Bjørn Bjørnholdt i SKF.