Rett vest med aluminium

  • nettarkiv




I stedet for plast og stål, har den sørtrønderske bedriften valgt aluminium i sine båter.

MidWest ble etablert for to år siden som et selskap i Elpro-gruppen og ligger et steinkast fra moderbedriften Elpro Selva i Agdenes kommune. De færreste venter nok å finne en så stor bedriftsgruppe langt ut i havgapet, men rett over fjorden ligger Fosen mekaniske verksted som er Elpros største kunde. Byggingen av the World har vært en av de største jobbene Elpro-gruppen har hatt. MidWest sto for konstruksjonen av luksusbåtens golfbaner, en komplisert konstruksjon med mange dobbeltkrumme flater.

Elpro-gruppens ekspertise ligger i elektrisk installasjon, i tynnplater og i stål. Etableringen av MidWest har for alvor gitt industrigruppen et aluminiumbasert ben innen båtkonstruksjon.

Rett på 3D

Elpro-gruppen hadde selv liten erfaring med båtbygging, men ønsket fra starten å gjøre dette så rasjonelt som mulig. De besluttet å ligge helt i teten i anvendelse av datateknologi, både til konstruksjon og til verkstedarbeider som tilskjæring av profiler og til styring av CNC-maskiner. For å kunne konstruere båtene mest mulig rasjonelt, ble det besluttet å kjøpe inn et tredimensjonalt DAK/DAP-verktøy.

- Vi vurderte flere ulike verktøy, men vi fant raskt ut at Catia passet best for vårt behov, forteller skipsingeniør Harold Strøm. - Vi visste at Catia hadde en stor markedsandel i flybransjen som også jobber med vanskelig geometriske former i lettmetall. Catia kombinerte de avanserte egenskapene vi hadde behov for i tillegg til at systemet genererte konstruksjonsfiler av akseptabel størrelse. Det gjorde at selv våre vanlige PC-er ikke hadde problemer med å trekke rundt store konstruksjoner. Andre programmer vi så på, genererte så store filer at PC-ene knelte under belastningen.

Strøm mener det er viktig å ha et verktøy som fra starten av er bygd for tredimensjonal konstruksjon. Det er mulig å bygge ut et todimensjonalt konstruksjonsverktøy til et tredimensjonalt, men det betyr mange kompromisser og gir vesentlig dårligere ytelse. I stedet for å betrakte konstruksjonen som en trådmodell, kan gode tredimensjonale verktøy vise en pen overflatemodell av konstruksjonen som er mye enklere å forholde seg til.

Katamaran

Etter å ha jobbet med Catia i over et år, er konstruktørene på MidWest godt fornøyd med egenskapene og mulighetene i programmet. Strøm har det siste året konstruert en avansert aluminiumskatamaran. Båten består av 7000 ulike tegninger, alt fra enkeltkomponenter til store sammenstillingstegninger. På tross av den store datamengden kan en kraftig PC håndtere hele båten med alle komponentene under ett.

- I tillegg til tegningene og skjæreinformasjonen til vannjet-skjæringen genererer programvaren komplette plukklister, og den hjelper oss med å holde rede på vekten og kan til å med beregne tyngdepunktet i båten.

Katamaranen mangler en cm på å være 15 meter, og det betyr at den kan føres uten at det kreves kystskippereksamen. Allikevel er det 30 tonn tunge fartøyet svært innholdsrikt, fordi de to skrogene gir stor dekksplass. Båten skal brukes til å kontrollere havbunnen i forbindelse med rørledninger. Den utstyres med avanserte ekkolodd og en egen ROV - fjernstyrt undervannsfartøy. Siden enkelte ROV-er er avhengig av kabelforbindelse til båten, er katamaranen utstyrt med vannjet som fremdrift. En propell kunne komme til å kutte kabelen.

Skjærgårdsjeep

Et av de viktigste produktene til MidWest er serieproduserte skjærgårdsjeeper i aluminium. Denne produksjonen bidrar til å jevne ut kapasiteten i produksjonshallen og gir høy utnyttelse av produksjonsutstyret. 20 av montørene som jobbet på the World, er nå sysselsatt med denne produksjon.

Aluminiumsbåtene er mer robuste enn sine plastbaserte konkurrenter. Selv om plast også er lett, gjør vekt/styrke-forholdet at aluminiumsbåten bare veier litt over halvparten av en tilsvarende plastbåt. Det bidrar til høy hastighet og lavt bensinforbruk. I tillegg er kravet til vedlikehold mindre. MidWest har valgt å overflatebehandle båtene med hvit lakk, så du skal se godt etter for å oppdage at det ikke dreier seg om en vanlig plastbåt.

De ulike platene som sveises sammen til den ferdige båten, er skåret ut av vannjetmaskinen som styres direkte fra dataene som er generert i Catia.

MidWest jobber nå med å øke produktlinjen for fritidsbåter, og det neste som kommer, er en 22 fots utgave. Bedriften vil også tilby båter til det profesjonelle markedet og utvikler nå en kystsjark i aluminium på rundt 30 fot.