Rett på trynet





Den største feilen er utvilsomt Ford Edsel - et forsøk fra Ford på å tilfredsstille alle kundegrupper på en gang.

Både navnet og utseende fikk publikum til å rømme fra Ford.

Freudianere gav den ovale grillen den odiøse betegnelsen vagina denta , en vagina med tenner. Dermed rømte alle menn!

Andre grove feil er Coca Cola som prøvde å endre oppskriften på colaen, med nærmest folkeopprør som resultat. Sonys betamax videoformat var heller ingen suksess fordi de ikke kunne ikke fremstille bånd med levetid lengre enn en time.

I avdelingen for dårlige ideer troner tobakksprodusenten RJ Reynolds, som brukte 2,5 milliarder kroner på å utvikle en sigarett, Premier, uten røyk. Ingen stor suksess.

Skandinavia er representert ved Electrolux som forsøkte å introdusere en ny støvsuger på det amerikanske markedet med følgende slogan: Nothing sucks like an Electrolux. Ikke særlig vellykket.

Fra hjemlige trakter husker vi for øvrig den lille personbilen Honda Fitta, som av åpenbare årsaker raskt ble omdøpt til Jazz da den skulle inn på den skandinaviske markedet.