400 ingeniører har studert bildene og kan slå fast at antakelig to varmefliser er falt av undr oppskytingen. Det betegnes ikke som kritisk, men skal likevel repareres av to astronauter. (Bilde: NASA)
Illustrasjonen viser plassering av flisen som falt av fra varmeskjoldet på hjulbrønnen. Flisen er plassert for å gi ekstra styrke. (Bilde: NASA)
Discovery fotografert fra ISS. Lukene til lasterommet åpnes og bommen med den ekstra armen for å inspiserer romferga utvendig, monteres. (Bilde: NASA/ISS)
Discovery har lagt buken opp for at mannskapet på ISS skal fotografere varmeskjoldet. Avstanden er ca 100 meter (337 fot). (Bilde: NASA/ISS)
REPARASJON. Nasa-astronaut prøver utstyr og prosedyrer for enkle varmeskjold-reparasjoner i bane. Prøven utføres i et fly i vektløs tilstand. FOTO:NASA (Bilde: NASA)
Den eksterne tanken med flytende, nedkjølt drivstoff er akkurat frigjort fra Discovery. Mannskapet fotograferte tanken nettopp med tanke på å finne feil. Her kan Nasa-ekspertne se at en bit av isolasjonen er bort. (Bilde: NASA)
Et lyst felt (ringet inn) på den eksterne drivstofftanken indikerer at det har falt av en isolasjonsbit. (Bilde: NASA)
Nærbildet viser hvor isolasjonsskummet løsnet. Ut fra dette kan Nasa beregne størrelsen på biten. (Bilde: NASA)

Reparerer Discovery

Discovery har i dag dokket med Den internasjonale romstasjonen (ISS). Dermed er finkjemming av romfergas skrog for å finne mulige skader i gang for fullt.

En ekstra arm med kameraer monteres på bommen i fergas lasterom. Bommen føres ut og over alle deler av varmeskjoldet. Bildene studeres av personell på bakken.

93 sek. fotosession

Før det har de to astronautene på ISS - de to astronautene Sergei Krikalev and John Phillips - fotografere romferga på 180 meters avstand.

Discoverys sjef Eileen Collins manøvrerte ferga slik at den roteretr sakte . Det ga ISS-mannskapet 93 sekunder til å fotografere fergas underside.

Spacewalk

De to Discovery-astronautene Steve Robinson og Soichi Noguchi skal i løpet av dagen iføre seg romdrakter og deretter teste hvordan skader på varmeskjoldet kan repareres.

Nasa har allerede slått fast at en flis på luka til nesehjulet løsnet og falt av 65 sekunder etter start tirsdag. Skaden beskrives som minimal og ikke kritisk.

Skumproblem

Det som bekymrer NASA mer, er at et stort stykke isolasjonsmateriale falt av fra den eksterne drivstofftanken under oppskyting. Stykket kan på det meste være 90 centimeter langt og 24 centimeter tykt.

Skumbiten traff ikke Discovery, men Nasa frykter at liknende hendelser ved neste oppskyting kan gi kritisk skade på romfergen. Inntil problemet er løst, kommer ingen nye romferger til å bli skutt opp.

Romfergen Columbia fikk så store skader av isolasjonsskum som falt av ved oppskyting i 2003, at varmeskjoldet på den ene vingekanten ikke fungerte som det skulle. Det førte til at ferga brant opp under varmeutviklingen på vei inn i atmosfæren.

Redesign

Problemet med isolasjonsskum som faller av har derfor vært et av de mest fokuserte områdene for Nasa de to og et halvt siste årene. Området der skummet falt av nå, har i tillegg vært ett av de mest fokuserte områdene.

En redesign av denne delen av tanken har allerede vært vurdert, og er nå enda mer aktuelt.

De to astronautene Steve Robinson og Soichi Noguchi skal i tilegg til å reparere varmeskjoldet, utføre reparasjon og installasjon av utstyr utenpå ISS. De får dermed tre turer ut i rommet.

Hovdhensikten med Discoverys romferd, er å levere forsyninger og utstyr til ISS.