Administrerende direktør i Innovasjon Norge Gunn Ovesen og Erik Gulbrandsen fra Ernst & Young delte ut stive priser igår. (Bilde: INVANOR)
REODOR: Oddvar Flølo tok i mot Reodorprisen på vegne av Paneda AS. (Bilde: INVANOR)
Alle vinnerne av priser fra Innovasjon Norge. Fra venstre: Den Gyldne Omvei, Paneda og Millba. (Bilde: INVANOR)

Reodorpris for trådløs kabel-TV

  • Arbeidsliv

Innovasjon Norge og Ernst&Young samarbeidet om en stormønstring for innovasjon og nyskaping i Oslo Konserthus i går kveld.

Der hadde rundt 1000 nysgjerrige tilskuere fra næringsliv, forvaltning, kulturliv og det politiske miljø benket seg. Du som ikke var invitert, kan se redigerte opptak fra utdelingene her .

Reodor

”Nød lærer nøgen kvinde at spinde”, heter det. Det er vel kanskje derfor noen glupe hoder i de dype fjorder med høye fjell på tre kanter fant det nødvendig å utvikle trådløs kabel-TV for utilgjengelige strøk.

Paneda AS ble hedret med Reodorprisen. Den kommer i form av en statuett av Nils Aas og 200.000 kroner. Paneda har utviklet sendere som kan gjemmes i terrenget og små mottakere som kan skjules under takskjegget. Dermed kan både hytter og hus som ellers ikke får inn verken satellitt eller kabel-TV, motta digitale TV-signaler.

Reodorprisen deles ut til selskaper som har utmerket seg gjennom verdiskaping, nytteverdi og markedsmuligheter i tillegg til kreativitet. Prisen skal inspirere til nyskaping rettet mot teknologi- og oppfinnersegmentet.

Kommerse kaker

Innovasjon Norge delte også ut Kommersialiseringsprisen. Den gikk til kakeprodusenten Millba AS i Skien i Telemark.

Med Aunt Mabel’s muffins, brownies og donuts har de på kort tid etablert seg på både det nasjonale og det internasjonale markedet. Bedriften benytter unike produksjonsmetoder der kakene fryses få minutter etter de kommer ut av ovnen, og oppleves som helt ferske når de tines.

Det er første gang Innovasjon Norge deler ut denne prisen, som skal inspirere til kommersiell og offensiv nyskaping i norsk næringsliv. Prisen gis til personer eller bedrifter som har vist kreativitet i å definere og lansere sitt produkt eller sin forretningsidé i et potensielt stort internasjonalt marked.

Raka vegen

Bygdeutviklingsprisen gikk til Den Gyldne Omvei på Inderøy i Nord-Trøndelag.

Juryen sier om vinnerne at de skiller seg fra tidligere vinnere fordi de representerer ca. 20 enkeltbedrifter som har gått sammen om markedsføring og profilering. Helt fra starten har de stilt høye kvalitetskrav og har hatt skarpt blikk på kommersialisering.

Utmerkelsen gis til kunder av Innovasjon Norges som har etablert en vellykket bedrift med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.

Kandidatene blir vurdert etter blant annet økonomisk resultat, ringvirkninger i lokalsamfunnet og originalitet.





Helter

- Alle årets vinnere representerer på hver sin måte viktige bidrag til fornyelse og utvikling av norsk næringsliv, sier administrerende direktør Gunn Ovesen i Innovasjon Norge. - Slike helter vil nye Norge ha!





Entreprenør i laks

Laks er ike noe nytt, men det ga likevel entrprenørpris 2005. E& Y-prisen gikk nemlig til Gustav Witzøe i lakseoppdrettsbedriften Salmar AS på Frøya.

Han kan smykke seg med tittelen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year 2005.

Hatteland-pris

Jakob Hatteland fra Hatteland Holding fikk E&Y-prisen i kategorien handel.

Seriegründeren Hatteland har gjennom 35 år vist vilje og evne til å dekke markedets etterspørsel gjennom å se muligheten i nye produkter og produktutvikling. Selskapet driver virksomhet innen fire forretningsområder og utvikler, produserer og selger en rekke IT-løsninger. Hatteland Computing utviklet Autostore, konseptet som ble kåret til Årest inegniørbragd av Teknisk Ukeblads lesere i fjor.

Hatteland Gruppen har etter hvert utviklet seg til å være en bærebjelke for lokalsamfunnet i Nedre Vats i Vindafjord.

Opera-jubel

Entrepreneur Of The Year 2004 kategori tjenester ble Jon S. von Tetzchner og Geir Ivarsøy som grunnla Opera Software ASA i 1995.

E&Y skriver om vinneren:

Opera Software holder til i Oslo og leverer nettlesere for PC, TV, mobil og andre håndholdte produkter som kan benyttes på de fleste plattformer.

Tetzchner og Ivarsøy er utpreget nytenkende, med klare ambisjoner om vekst. Selskapet søker kontinuerlig forbedringer og hele 150 av selskapets 250 ansatte jobber med produktutvikling.

Mamut-pris

De unge ble heller ike glemt og prisen Årets unge entreprenør - Young Entrepreneur, gikk til Eilert G. Hanoa fra Mamut ASA.

Les mer om Ernst&Young-prisene her .