PROTOTYP: MV Höegh Trooper installerte en prototyp av OceanSaver i april i 2005. (Bilde: Leif Høegh & Co ASA)
FORHINDRER: Platene stammer fra ballastvanntankene på Höegh Trooper. Første og tredje rad er fra OceanSaver-behandlet vann, og har langt mindre rustslitasje enn de øvrige radene. (Bilde: Oceansaver)

Renserevolusjon stopper rust

OceanSaver skal vise frem det nye systemet på NorShipping.

– Vi ser på dette som årets viktigste begivenhet og gleder oss virkelig til endelig å kunne introdusere OceanSaver på virkelig bred basis, sier Area Sales Manager Leif Erik Caspersen i OceanSaver til Teknisk Ukeblad.



Filter, nitrogen og kavitasjon

Systemet baserer seg på tre nivåer av rensing. Først filtreres de største partiklene vekk, før vannet overmettes med nitrogen for å fjerne mest mulig av oksygenet organismene trenger for å overleve.

Til slutt føres ballastvannet gjennom en såkalt C3-enhet, hvor det utsettes for intens kavitasjon.

– Kavitasjonen er kjernen i prosessen. Vannet utsettes for en stor hastighetsøkning, og det dannes bobler. Når hastigheten så reduseres igjen, imploderer boblene og utløser voldsomme krefter. Faktisk har målinger vist at trykket inne i C3-enheten kan komme opp mot 1000 bar. Dette ødelegger cellevevet i bakterier, alger og andre organismer, forklarer Caspersen.

Antirust

Systemet har også en positiv bieffekt. Nitrogenet som benyttes bidrar til å redusere rustdannelsen i ballastvanntankene.

– Å fjerne rust koster mye penger, så besparelsene her kan være enorme. Spart vedlikehold av ballasttankene gjør at systemet faktisk kan finansieres over tid. Og i tillegg kommer miljøgevinsten, sier Leif Erik Caspersen.



40 000 skip

Når ballastvannet til slutt skal slippes ut igjen, tilfører OceanSaver luft. Dette for at oksygenfattig vann ikke skal blandes med sjøvann som allerede har et lavt oksygeninnhold slik det er i de fleste havner. Caspersen har stor tro på prosjektet.

– Det finnes rundt 40 000 aktuelle skip på verdensbasis, så det er klart at markedet her er stort. Vi satser på at tilleggsfordelen med nedsatt rust gjør at vi stikker oss ut blant konkurrentene, sier han.

Systemet blir nå utsatt for en lang testprosess, utført blant annet av Norsk Institutt for vannforskning (NIVA). Det er allerede installert for fullskalatesting på skipet Höegh Trooper, og OceanSaver regner med å ha den endelige godkjenningen på plass innen utgangen av året.