SIKKER: Nye Focus er ifølge EuroNCAP den første og hittil eneste bil som har vist 100 prosent beskyttelse for barn i bil. Poengsummen for nye Focus ble 35,46. (Bilde: FORD)

Renere motor i Focus

  • samferdsel2

Den nye FORD-motoren klarer de svært strenge avgassrenhetskravene som EU stiller fra neste år.

Bilen er også den første Ford som har klart over 35 sikkerhetspoeng i EuroNCAP-testen.





Euro NCAP tvinger fram bedring

Den europeiske sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) har gitt bilsikkerhet et nytt ansikt.

Organisasjonen holder til i Belgia og har ifølge deres hjemmeside mer eller mindre tvunget bilfabrikkene til å konstruere sikrere biler. Standardiserte tester viser veien, og organisasjonens ingeniører har anvist konkrete tekniske veier å gå for bilprodusentenes ingeniører. Stål- og aluminiumleverandører har også bidratt med viten.





Best med barn

Nye Focus er ifølge EuroNCAP den første og hittil eneste bil som har vist 100 prosent beskyttelse for barn i bil, bevist med testdukker tilsvarende barn på 18 og 36 måneders alder.

Ingen andre bilmodeller har til nå oppnådd denne karakteristikken. Poengsummen for nye Focus ble 35,46.

Bare en europeisk bilmodell scoret høyere; nye Citroën C6 (oppjustert 2005-modell) fikk 36 blank pga bedre ”kollisjonsvennlighet” for påkjørte fotgjengere! Men strengt tatt skal man ikke sammenligne biler på tvers av størrelsesklassene, påpeker EuroNCAP.





Renere avgasser

Ford har nå modernisert den 1,6 liters turbodieselmotoren som debuterte i Focus C-Max og som ble utviklet frem til 2003 av Peugeot/(Citroën og Ford i samarbeid.

Den opprinnelige versjonen var ifølge Fords europasjef Lewis Booth godkjent for Euro III utslippskrav og ga 109 hk/80 kW.

For ytterligere å senke utslippene av karbondioksid og ikke minst partikler (sot) og nitrogenoksider, er motoren justert. Den yter nå max 90 hk/66kW, men har nesten det samme dreiemomentet, arbeidsevnen er altså nesten urørt.

Dette oppnås ifølge Booth med et nytt Bosch-system med høyt innsprøytningstrykk, flere hull i dysen og piezoelektriske elementer som beveger nålen inne i dysen inntil fem ganger pr stempel-arbeidstakt.

Motoren utstyres med et partikkelfilter som ”brennes rent” av ekstra hete motoravgasser med visse mellomrom. Slike motorer vil få utslipp som ligger på rundt en prosent av det som var vanlig for ti år siden. De er med andre ord 99 prosent renere¿





Luksuskupe kommer

Nye Focus kan ifølge Fords produktutviklingssjef Derrick Kuzak, leveres med talestyrt audio-, telefoni-, klima- og navigasjonssystem. Den kommer med frontlykter som vris i takt med forhjulenes vridning; de bruker rimelige halogenpærer snarere enn de dyrere utladningslampene.

Bilen har solreflekterende frontrute (med varmetråder) og stenger ute fem ganger så mye solenergi som vanlig tonet glass. Nøkkelfritt sikringssystem og MP3 Audio skulle gjøre selv de mest kresne fornøyd, hevder Ford-ingeniørene.

Det er også klart at nye Focus følges av en temmelig ekstrem kupevariant basert på Focus Vignale som ble vist på Parissalongen sist høst. Videre kommer svært sporty varianter av Focus, for eksempel en Team RS.