DAGDRØM: Renaults Egeus er en firehjulsdreven prototyp, en studie i hvor langt man kan drive det m.h.t. å stappe ny teknikk inn i en biltype som opprinnelig - midt i 1940-årene - faktisk var et krigskjøretøy: Superjeepen. (Bilde: RENAULT)

Renault-drøm med 4WD



Designerdrømmen Egeus har en mastodont av en sekssylindret dieselmotor på tre liter slagvolum og +80 hk pr liter; 250 hk/184 kW.

Dreiemomentet er det samme som i avanserte flymotorer under 2. verdenskrig, 550 Nm. En bilmotorenes verdensrekord, m.a.o.

Ett eks

Egeus finnes imidlertid kun i ett eksemplar; en prototyp som skal stilles ut på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt midt i september.

Hva man skal med en slik bil, 4,7 meter lang, 1,66 meter høy og 1,92 meter bred? Med tørr tomvekt på 1950 kilo? Og akselavstand på hele 2,9 meter. Nei, si det. Den gjør seg vel i villaveien litt utenfor byen, der alle de andre meglerne bor.

Ny teknikk

På den annen side hevder Renaults talsmann Jean-Luis Calmand at bilen er laget for å vise utstillingsbesøkerne hva Renault kan.

Bilen har nemlig verdens første syvtrinns automatkasse, verdens første full-LED frontlys (lysdioder), og seter som vrir og senker seg når dørene åpnes slik at det blir lettere for meglerfar, familien og fuglehunden å skli ut når målet er nådd.

Nedre halvdel av bakdøra åpner seg elektrisk når du ber om det, den øvre delen må du dessverre betjene manuelt. Litt av en nedtur.

Noe for alle

Bilen har 22 tommers hjul, Michelins nye 275-800/5560 PAX, punkteringsfrie. Og det er nok lurt, når far har kjørt for fort over altfor mange skarpe steiner.

Innsiden av drømmen er selvsagt full av elektronikk, skjermer, spill, navigering og alt du kan tenke deg. Bakkeklaringen er hele 285 millimeter, så far eller mor klarer nesten å unngå å bli hengende midt mellom sine egne hjulspor på vei opp til hytten.

Men det hele er jo for moro skyld da. God tur!