Ren norsk luft i verdens lengste tunnel

Det norske luftrenseanlegget er resultatet av et utviklingssamarbeid mellom ABB Miljø og Vegdirektoratet. Anlegget fjerner det meste av støv- og røykpartikler og den nitrøse gassen nitrogenoksid.

Renseanlegget står i en hundre meter lang fjellhall som går parallelt med tunnelen 9,5 kilometer inne i fjellet fra Aurdal. I tillegg sikres luftkvaliteten ved at store mengder ventilasjonsluft trekkes gjennom tunnelen.

Tungt tak

Selv om det er mer enn 800 meter fjell over tunneltaket i 20 kilometer, og 1450 meter på det meste, kan bilistene føle seg trygge på at taket ikke raser ned: Blant annet er 200.000 bolter slått inn vegger og tak, og det er brukt dobbelt så mye stålfiberarmert sprøytebetong som normalt: Over 40.000 kubikkmeter.

Et annet av de mange sikkerhetstiltakene er at de tre store fjellhallene inne i tunnelen er lyssatt for å gi deg en illusjon av nesten å kjøre i friluft. Blått lyst øverst etterligner lyset fra en tynn isbre, og gult lys nederst skal gi deg følesen av å kjøre inn i en solnedgang.

Hensikten er at du skal holde deg våken og sette ned farten.

Fjellhallene har en diameter på 30 meter, som gir tilstrekkelig snuplass selv for de største kjøretøyene som går på norske veier.

Nødtelefoner og brannslokkingsutstyr finnes det mer av enn det som er vanlig i biltunneler.

Lærdalstunnelen har kostet 1,08 milliarder kroner. Det tilsvarer om lag 44.000 kroner per meter.