Ren avgass

Systemet er basert på en før-katalyse av avgassene og på en oksidasjonskatalysator.

Nyheten presenteres på Frankfurt International Motor Show.

Alt av hydrokarboner og karbonmonoksyd forbrennes. De første bilene som får filteret er Opel Vectra og Signum med CDTI høytrykks multi-injiseringsdiesel, en motor som lanseres på Frankfurtmessen.

For å brenne filteret fritt for partikler, har GM-ingeniørene valgt å dekke silisiumoksid honeycomb-kjernen i katalysatoren med edelmetaller, og av og til å injisere et lite ekstrakvantum drivstoff.

Dette hever avgasstemperaturen til 600 grader C. Å få til dette krevde at de for motorstyringens del utviklet styreenhet og programvare med større kapasitet enn vanlig.

Poenget var å få til en styringsfleksibilitet som renser filteret så vel under vanlig kjøring på landevei, som under den betydelig mer krevende bykjøringen.

Teknikken krever også den nyeste versjonen direkteinnsprøytningssystem, tredje generasjons "common rail" med 250 MPa trykk i et rørformet kammer plassert høyt oppe på motorblokken, og en injektor rett over hver sylinder.

Systemet renser etter kravene i Euro4, som gjelder fra 1.1.2006.