PwC Challenge - Pricewaterhousecoopers årlige tur for talentfulle studenter / fremtidige ansatte. Lofoten, Nordland. (Bilde: ULF HANSEN 90082024)
PwC Challenge - Pricewaterhousecoopers årlige tur for talentfulle studenter / fremtidige ansatte. Lofoten, Nordland. (Bilde: ULF HANSEN 90082024)
PwC Challenge - Pricewaterhousecoopers årlige tur for talentfulle studenter / fremtidige ansatte. Lofoten, Nordland. (Bilde: ULF HANSEN 90082024)
PwC Challenge - Pricewaterhousecoopers årlige tur for talentfulle studenter / fremtidige ansatte. Lofoten, Nordland. (Bilde: ULF HANSEN 90082024)
PwC Challenge - Pricewaterhousecoopers årlige tur for talentfulle studenter / fremtidige ansatte. Lofoten, Nordland. Her Jak Hestnes. (Bilde: ULF HANSEN 90082024)

Rekrutterer med fjellklatring

  • Karriere

Kampen om arbeidskraften er nå så stor at næringslivet ikke sparer på kronene for å tiltrekke seg de beste hodene.

Pizza, tapas og gode drikkevarer er ikke lenger tilstrekkelig.

Fag og fest

PricewaterhouseCoopers spanderer like godt en fire dager lang tur til Lofoten på et knippe utvalgte studenter. Selskapet kaller opplegget PWC Challenge.

20 studenter bor, spiser og drikker på PricewaterhouseCoopers' regning. I tillegg deltar de på en rekke adrenalinframkallende aktiviteter, skreddersydd for unge karrierejegere.

– God mat

Jak Hestnes, som studerer industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU, ble etter søknad plukket ut til å være med på årets tur.

– Da vi ankom rorbuene i Svolvær, fikk vi servert en svært god middag laget av kokker fra kokkelandslaget. Disse var leid inn av PWC. Deretter var det et faglig opplegg knyttet til PwCs virksomhetsområder. Dette foregikk om formiddagene. Om ettermiddagene var det utendørsaktiviteter. Vi fikk prøve fjellklatring, rib-safari med hurtiggående gummibåt, havkajakk og havfiske. Under fisketuren fikk vi besøk av havørn. En frisk opplevelse, sier han.

Fornøyd

PWC la ikke skjul på målet med opplegget.

– De var åpne om at målet med det hele var en framtidig ansettelse i selskapet. Det var en morsom opplevelse. En kjempetur. En slik tur er en spennende form for markedsføring, og jeg sitter igjen med et klart bedre inntrykk av PWC og de som jobber der enn før turen, sier studenten, som ennå har tre år igjen av studiene.

– Jeg antar at dette fungerer som rekrutteringskanal. Det har nok en også en viss reklameeffekt. Jungeltelegrafen går, og slikt ryktes blant studentene, sier han.

Næringslivets voldsomme etterspørsel etter talenter gjør i disse dager at NTNU-studentene kan velge og vrake i fantasifulle bedriftsarrangementer der pengene sitter løst.

Champagne

PWC satser altså på ekstremsport. Andre, for eksempel konsulentselskaper, byr studentene på på magnumflasker med champagne.

Studenten erkjenner at situasjonen er uvirkelig.

– Vi studenter er veldig heldige med arbeidsmarkedet akkurat nå. Samtidig er det nok lurt å være litt ydmyk i forhold til etterspørselen, sier Hestnes.

Deltakerne, som stort sett var sivilingeniør- og siviløkonomstudenter, kom fra Norges Handelshøyskole, NTNU, Handelshøyskolen BI og enkelte høyskoler.

De inviterte studentene har ett til tre år igjen av utdanningen.

Starter tidlig

– Det er riktig at vi nylig har vært i Lofoten med en gruppe toppstudenter fra landets ledende universitet og høyskoler. Dette er et årlig arrangement hvor vi ønsker å komme i dialog med dyktige og motiverte studenter om hva PWC kan tilby av karrieremuligheter, sier Jørgen Kjørsvik, administrerende direktør i PWC.

Han erkjenner at kampen om arbeidskraften spiller inn.

– Temperaturen i arbeidsmarkedet har nok en påvirkning på tilgangen av dyktige søkere. Vi ønsker å bruke både tid og penger på studentaktiviteter hvor våre ansatte kan møte studentene ansikt til ansikt. Når flere og flere studenter finner sin arbeidsgiver tidlig, er det viktig å starte en dialog så tidlig som mulig, sier Kjørsvik.

Åtte tegn på at du bør slutte i jobben