Flere lesere: Utgavesjef Mona Strande (fra venstre), leserkontakt og korrekturleser Anne-Lise Andersen og grafikerne Elisabeth Rodrigues, Lina Merit Jacobsen og Lizzie Nilsen kan glede seg over ny leserrekord for papirutgaven. (Bilde: Eirik Helland Urke)

LESERTALL FOR TEKNISK UKEBLAD 2013

Rekord for TU – igjen!

Ifølge de nye lesertallene fra Mediebedriftenes Landsforening, har nå Teknisk Ukeblad økt fra 276 000 lesere til 306 000 lesere.

Blader som Kapital har en langt mindre økning, nærmere bestemt fra 172 til 177.000, mens Dine Penger går tilbake fra 245 til 238.000.

Illustrert Vitenskap går tilbake fra 561 til 542.000.

Verdensrekord

– Vi har nå også for første gang passert 200 000 unike brukere på tu.no. Til sammen når vi nå netto 400 000 lesere hver uke. Det er, relativt sett, trolig verdensrekord for et teknologisk tidsskrift, sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør, Jan M. Moberg.

Han sier at økningen også må ses som et resultat av at Nito og Tekna har fått flere medlemmer.

Behovet for ingeniører er fremdeles stort og økning i antall studieplasser bidrar til at det nå utdannes et rekordhøyt stort antall ingeniører.

Teknologiinteresse

– Men dette forklarer ikke hele veksten. Lesertallene på papir og våre digitale plattformer viser at interessen for teknologi er stor også utenfor vår kjernegruppe. Vi styrker vår posisjon blant konkurrentene og står sterkere enn noen gang. Dette både forplikter og inspirerer til videre innsats, sier Moberg.

Teknisk Ukeblad er nå størst blant de ukemagasiner som driver nyhetsjournalistikk om norsk næringsliv.

TU har de siste årene satset hardt på å markere seg med egne nyheter innen bransjene olje og gass, industri, energi, bygg og anlegg, samt it og karriere.

Troverdighet

– Vi har ambisiøse mål og er opptatt av at hver enkelt nyhetssak og reportasje skal ha høy kvalitet. Hver eneste dag dreier seg om å opprettholde troverdighet overfor leserne, sier redaktør for Teknisk Ukeblad på papir, Tormod Haugstad.

Både på nett og papir har TU planer om nye produkter. En ny mobilutgave er under forberedelse og i bladet vil dagens konsept forsterkes med flere sider om karriere og utdanning.

– Vår utfordring nå blir å omsette leserveksten til å posisjonere oss enda bedre i annonsemarkedet. Vi må utvikle nye produkter og formater for å møte og finansiere vår fremtid, sier Jan Moberg.