KJØR INN I TINGVOLL: Slik ser det ut når du kjører inn i sentrum i Tingvoll kommune på PC-en. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
VROOM: Arve Meisingset har stor tro på det nyutviklede produktet som lar deg kjøre virtuelt i en bildeanimasjon. (Bilde: ESPEN LEIRSET)

Reis virtuelt i Norge

  • ikt

Denne uka åpnet nettstedet www.vt-web.com som lar deg kjøre en virtuell biltur gjennom Tingvoll kommune på Nordmøre.

Seniorforsker Arve Meisingset har utviklet løsningen på egen fritid, og håper at hele Norges veinett etter hvert kan bli gjort tilgjengelig.

– Reiseliv, transportnæringen og katalogtjenester er aktuelle markeder for produktet, sier Meisingset til Teknisk Ukeblad.

Bildematerialet Meisingset og programmerer Jon Gulleik Grae benytter seg av er Statens Vegvesens årlige fotorunder på norske europaveier, riksveier og fylkesveier.

Målebilene tar bilder for hver 20 meter, som settes sammen i rask rekkefølge til en animasjon. Teknisk Ukeblad var blant de første som fikk teste nyvinningen, som nå ligger offentlig tilgjengelig på internett.





Ikke full bildetilgang

Du kan for eksempel kjøre gjennom sentrum i en bygd eller by i Norge. Virtuelle skilt legges inn som viser hoteller, overnattingssteder eller andre turistrelaterte steder. All annen stedsrelevant informasjon kan også legges inn. Tjenesten egner seg blant annet for virtuelle reiser til historiske steder.

For alle som har behov for kjennskap til veiforholdene på et sted kan også tjenesten være nyttig. Det er også mulig å se for seg bruksområder som kombinerer eksisterende elektroniske kart, eller for eksempel en videreutvikling av tjenester som Google Earth.

Meisingset har patentert programvareteknologien, og har et ønske om å selge lisenser til brukere av systemet. Han ønsker at noen andre tar produktet ut i markedet.

– Jeg har fått tillatelse fra Statens Vegvesen til å bruke bilder fra Tingvoll, men ikke resten av landet. Dersom noen ønsker å ta produktet ut i markedet, er dette problemstillinger som må løses, forklarer Meisingset.





Hvorfor ikke video?

Visningen kan minne om en type video. Ulempen er mer hakkete visning, men fordelen er større funksjonalitet.

– Hvorfor benytter du stillbilder og ikke video?

– Fordelen i forhold til video er at denne løsningen er uavhengig av hastighet. Du kan kjøre gjennom et område med virtuell høy hastighet uten at omgivelsene går raskere. Denne løsningen gir dessuten en avstandsbedømmelse i meter framfor i tid. Intelligensen i dette systemet ligger på mottakersiden, ikke hos senderen, forklarer Meisingset.

Hakkete

Video av veiene er dessuten ikke tilgjengelig per i dag. Fra hele veinettet finnes kun dette bildematerialet. Meisingset håper imidlertid kommuner eller andre aktører er interessert i å fylle ut med eget bildemateriale.

Ulempen i forhold til video er sceneskifter som bryter visningsopplevelsen. En video gir en sammenhengende bildeopplevelse, mens den virtuelle reisen brytes opp når bildene fra hver 20. meter skifter mellom hverandre.

- Men bildekvaliteten er god, bemerker Meisingset. Det er mulig å se små detaljer i bildet, slik at selv den minste stein eller gren langs veien i Tingvoll nå kan studeres via serveren i Trondheim.

Bildematerialet som nå er tilgjengelig viser 140 kilometer vei i begge retninger.

Visning fra nettstedet forutsetter en webleser med Java og overføringshastighet på minst 750 kbit/sek. Tjenesten kjører på en server på Telenors Pats-lab i Trondheim med 100 mbit-linje.