E 6 blir flyttet mot øst og vil legge beslag på deler av sirkustomta til venstre. Mye rart skal skje hvis ikke kontrakten går til Reinertsen. (Bilde: Svein H. Selliseth, Statens vegvesen)

Reinertsen lavest på 200 millionersjobb

Lave anbud kommer gjerne når interessen for en jobb er stor, men det var ikke tilfellet denne gangen. Da fristen gikk ut 23. juni, hadde Vegvesenet bare fått inn tre anbud.

Nest lavest ligger et arbeidsfellesskap mellom Søbstad fra Trondheim og Johs. J. Syltern fra Åfjord. De vil ha 221,915 mill. for jobben. Det siste anbudet ble gitt av NCC og er på 235,783 mill.

Hovedoppgaven blir å utvide 1 200 meter av E 6 sør for Trondheim fra to til fire felt. To nye to-planskryss inngår i strekningen. I forbindelse med disse skal det anlegges til sammen 1 950 meter ramper. I entreprisen inngår for øvrig inngår 300 meter lokalveg, 1 100 meter gang/sykkelveg, 1400 kvm støyskjermer og omlegging av kabler og ledninger.

Det ene to-planskrysset kommer der fv 903 møter E 6 i dag. Her skal krysset bygges om. Dessuten skal det etableres en helt nytt to-planskryss ved avkjøringen til kjøpesentret City Syd.

Selv om prisene var lavere enn ventet, hadde en slik jobb blitt atskillig billigere for Vegvesenet under normale forhold. Men forholdene er alt annet enn normale. E 6 blir ikke utvidet på tradisjonell måte ved at en ny kjørebane legges ved siden av den gamle. Hele vegen blir sideforskjøvet mot øst, og den blir liggende lavere i terrenget enn i dag.

Dårlige grunnforhold fordyrer jobben ytterligere. Vegen går gjennom et myrområde hvor det er mye ubrukelige masser som må fjernes. Myrmassene går opptil 7 meter dypt.