Dette blir Norges bredeste fritt-frambyggbru. Som ventet fikk Reinertsen jobben med å bygge den. Ill.: Aas-Jakobsen

Reinertsen bygger Norges bredeste fritt frambygg-bru

Tverlandsbrua er en 670 meter lang fritt-frambyggbru med 7 spenn. Vegvesenet har valgt å bygge brua med fire felt av hensyn til framtidig trafikkutvikling. På den ene siden av kjørebanen blir det gang/sykkelfelt. Total bredde blir 23 meter. Tverlandsbrua blir dermed Norges bredeste fritt-frambyggbru.

Brua er prosjektert av Aas-Jakobsen. Den får to fritt-frambyggspenn med lengder på 180 og 165 meter. Vest for det lengste spennet blir det et 92 meter langt spenn som går fram til vestre landkar. Øst for fritt-frambyggspennene blir det et spenn på 85 meter, to på 53 meter og et på 42 meter. Under det lengste spennet blir det et 20 meter høyt seilingsløp over en bredde på 40 meter.





Senkekasse på 30 meters dyp

Pilaren mellom de to lengste spennene skal stå på en senkekasse på 30 meters dyp. Fundamentet til pilaren mellom senkekassen og vestre landkar skal stå på 12 borete pæler, mens de tre pilarene nærmest østre landkar skal fundamenteres på stålrørspæler. For øvrig skal begge landkarene og en pilar stå direkte på fjell uten pæler.

Tverlandsbrua inngår i prosjektet Vikan-Løding i Bodø kommune, som er en del av Vegpakke Salten. Brua krysser bukta Hopen innerst i Saltfjorden. M3 Anlegg fra Bodø har tidligere fått kontrakten på tilstøtende veger på begge sider av brua. Kontraktsummen er 84,5 millioner kroner.





Ingen veg under Hopshamran

Når brua blir åpnet, blir avstanden mellom Vikan og Løding 2,1 km - 2 km kortere enn i dag. Men innkorting av vegen er ikke den viktigste grunnen til at dette prosjektet blir gjennomført. Langt viktigere enn en rasfarlig strekning på riksveg 80 under fjellet Hopshamran på vestsiden av Hopen. Denne vegstrekningen stenges en gang for alle når brua blir ferdig. Det vil skje sent på høsten 2013.

Kontraktsummene for brua og for tilstøtende veger er litt lavere enn Vegvesenet regnet med før utlysningene, men kostnadsoverslaget for prosjektet er foreløpig ikke nedjustert. Det er på 510 millioner 2010-kroner.