Den nye Smedbrua skal heises på plass i en togluke 21.-22. mai. Noen uker senere tas den i bruk. (Bilde: Ill.: Myklebust)

Reinertsen bygger limtrebru i Trondheim

De første 96 årene av sitt liv var gammelbrua kjent som Smedbrua. Det siste året var den bedre kjent under et annet navn. Som de fleste bruer på den alderen var den for smal til at to biler kunne passere hverandre. En novemberdag i 2009 møttes to gamle trøndere front mot front på brua. Begge nektet å rygge. De oppsto køer på begge sider, og politiet ble tilkalt. Lovens håndhever påla den ene av stabeisene å rygge så trafikken igjen kunne flyte over brua. Siden har den hett Fleksnesbrua blant folk på Heimdal.

Etter at brua ble revet har bilistene fått en omvei på opptil 1 300 meter gjennom boligområder på Heimdal. Fotgjengere slipper den lange omveien, de kan bruke undergangen under sporene på Heimdal stasjon. Brua som gjenoppretter forbindelsen over sporene, blir ferdig i juni.

Buebruer i limtre kan monteres raskt. En av grunnene til at det likevel tar 7 måneder fra den gamle brua ble revet til den nye er på plass, er at riving og montasje ikke kan utføres mens det trafikk på jernbanen. Togfrie helger, også kalt togluker kan man ikke bestille når som helst. Entreprenøren må hive seg på når togtrafikken likevel skal innstilles av hensyn til arbeid på sporet.

I dette tilfellet måtte det uansett ta tid fra riving til åpning av ny bru. Under Fleksnesbrua var det bare plass til to jernbanespor, under den nye Smedbrua skal det bli plass til tre. Det betyr at de gamle landkarene og en støttemur langs sporene må rives og nye landkar og ny støttemur må etableres. Dette arbeidet inngår i oppdraget til Reinertsen.

Nybrua er prosjektert av Myklebust. Den blir 27,5 meter lang, 6,5 meter lengre enn den gamle. Bredden økes fra ca. 4 meter til 6,5 meter. Det er først og fremst fotgjengere som får glede av breddeutvidelsen. Nybrua får et 2,5 meter bredt fortau. Årsaken til at også den nye brua bare får ett kjørefelt, er at den ikke skal være åpen for motorisert trafikk lenge. En ny kryssing av Dovrebanen planlegges litt lenger sør, men traséen er ennå ikke fastlagt. Når denne forbindelsen er tatt i bruk, blir Smedbrua forbeholdt myke trafikanter.